Spring de här intervallerna och jag lovar resultat

 

 

sites/default/files/IMG_2106.JPG

Är du så här trött efter har du gjort det bra.

 

Gillar du löpning och är sugen på en utmaning? Då ska du springa de här intervallerna!


Det här passet körde jag för första gången under uppbyggnadsträning tillsammans med en grupp höjdhoppare (!) för några år sedan. Det är tufft både mentalt och för att du snabbt får mjölkyra, och inget pass du ska ge dig på om du precis dragit igång med träningen. För att få ut mesta möjliga av det krävs det också en ganska van löpare.


Min adept heter Nellie och springer medeldistans. Just nu satsar vi mest på 1500 meter. Hon är bra på att springa längre sträckor och är otroligt grunduthållig. Det vi försöker träna upp hos henne är bland annat snabbhetsuthållighet. Det är en av alla saker du får ut av det här passet.


Innan det här passet är det viktigt att vara ordentligt varm. Jogga tio minuter, jobba med rörlighet kör några ruscher eller koordinationslopp för att få upp farten i benen. Sedan kör vi följande:


5 x 1000 meter med tre minuters vila mellan loppen.


De ska gå fort, så de här intervallerna kommer inte att vara sköna någonstans. Är de två sista så jobbiga att du nästan hellre vill dö så har du träffat rätt.


Igår sprang Nellie de här intervallerna på träningen, och då låg alla hennes tider per lopp på i genomsnitt 3 minuter och 50 sekunder.


Vågar du testa? Berätta hur det gick, hur det kändes eller tipsa mig gärna om era bästa löppass!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer