by Derin

Att hantera stress. När livets väggar närmar sig

stress

Stress kan verka som ett uttjatat ämne. Ändå är det ökande många som lider som följd av långvarig stress. Stress i sig är en del av livet och egentligen en naturlig reaktion för kroppen och hjärnan att vid tillfällen ge lite extra. MEN (och det här är ett fett men) om man inte får återhämta sig och vila kan långvarig stress ge kroppen skada. På riktigt.

Jag har upplevt min beskärda del av stress i min dagar och levt med konsekvenserna av detta. I dag skulle jag påstå att jag funnit en del verktyg som hjälper mig. Dessa och tankarna kring det ville jag dela med mig av. Kanske kan någon bli hjälpt, eller få något att reflektera över.

Hantera stress – Tips och tankar

  • Verklig och overklig stress. Kroppen förstår inte vad som är ett verkligt hot och inte. Det är lätt att oroa sig över saker man inte rår för och stressar upp sig över saker som “Tänk om…”. Fundera kring vad som är verkligt och inte. Försök att släppa de saker som ligger utanför din kontroll.
  • Vad berättar stressen? Är du stressad varje dag på jobbet för att du inte hinner med arbetet? Då berättar ju stressen att din arbetstid inte räcker för ditt arbete. Kan du delegera? Behöver du hjälp? Lösningen är ALDRIG att stressa hela tiden för att hinna med. Så brinner vi ut och det kommer ditt arbete (och du)  lida mer av. Något är skevt med belastningen och behöver lösas. Lid inte i det tysta.
  • Sluta jämföra dig. Finn dig själv.  Många av de mål och drömmar vi har är egentligen inte alls våra äkta mål och drömmar. Vi har prestationskrav som är en spegelbild av vår omgivning. Är det verkligen mitt äkta mål att se ut som Heidi Klum? Blir jag lycklig då? Vill jag egentligen ha ett stort hus? Är det min dröm att resa till Haiti? De här frågorna är fan livsviktiga att svara på. Sannolikheten är stor att du drömmer någon annans drömmar. Och du har kanske redan uppnått flera av dina egna äkta mål och drömmar utan att ens reflektera över det och glädjas åt det. Det här tar mig vidare till nästa punkt.
  • Logga ut. Ni vet vad jag menar. Det är bevisat till och med. Sociala medier ökar depressioner. Varför? Man jämför sig och bombarderas med andras lyckade liv och information som står en upp till halsen. Att konstant mata hjärnan med intryck som bara går fortare och fortare leder till stress.
  • Meditera och koppla av. Hitta ditt sätt. Promenader i skogen, avslappningsövningar, yoga eller kanske golf?
  • Bryt mönstret. När stressen kommer, prova att sänka axlarna, sätt dig eller stå utan att korsa armar eller ben, slappna av i käkarna och öppna munnen något. Spänn ansiktets alla muskler, för att sedan slappna av dem helt. Ta några djupa andetag.
  • Ta ansvar. Ditt liv är ditt ansvar och ingen annans. Det kanske låter hårt men hey, tough love. Säg nej. Säg ifrån. Tacka ja när det behövs. Gör det DU måste för att må bra. Du förtjänar det.

Gör det DU måste för att må bra. Du förtjänar det. ❤️

Views All Time
Views All Time
179
Views Today
Views Today
2
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras