What If It's All In Your Head

Veckoplanering – Söndag. Do it!

Söndag är en fantastisk dag om man använder den i sin hälsoplanering. Den är liksom inklädd i en behaglig dimma som tillåter allt från vila till förnyelse. Den är verkligen tillägnad dig själv och det som du vill göra med den. ( Förlåt alla hjältar som jobbar helg, vi kan göra din lediga dag till en söndag också ).

Matlistan: 

Vad blir det till middag? Söndagen är perfekt att sätta sig och bestämma vad för mat det ska serveras till veckan. Med en planering så slipper du stressmomentet och att slippa det gör att enkelhet blandar sig in i vardagen. Mat är lika viktigt som andra basbehov så det ska inte behöva skapa en stress.

  • Storkok och nedfrysning av mat. Passar otroligt bra för den upptagna familjen eller den som inte vill ställa sig vid spisen varje dag. Gör två eller tre grundrätter på söndagen och frys ner. På så sätt kan du plocka upp och göra tillbehören när det är dags för middag på veckodagarna.
  • Skriv en matsedel och en inköpslista om du veckohandlar. Kanske till och med åk och veckohandla. Du slipper småhandling / panikhandling och sparar pengar. Veckohandling ger också en större möjlighet att få hem allt du behöver i stället för att månadshandla. Få saker hinner bli gamla på en vecka. Vilka maträtter älskar du? Kommentera gärna nedanför och sprid motivation till matlista. Har du ett recept så är det ännu bättre. ( Att hjälpas åt skapar så mycket glädje ).
  • Mellanmål, frukost, kvällsmat är också perfekta att planera så här.

Träning / motionsplaner: 

  • Att ha en papperskalender är ( eller digital ) är ett superverktyg. Vårt största misstag i att få ihop en rutin i träningen är att säga ” Jag tränar om jag hinner ”. Just den meningen är en utväg och visst är det enkelt att inte finna tid? Så vad vill du göra? Vill du hinna gymmet med kompisar två gånger i veckan? Vill du ha en daglig aktivitet? Vill du få in en rehab-övning för att något smärtar? Gör små notiser i din kalendern och boka in tid för dig själv. Du kommer att bli effektivare på det mesta med en bra planering i din motion.
  • Boka in två träningsdejter med vännen. Gör det tillsammans! Peppa varandra genom att verkligen boka in två träffar på någon slags träningsaktivitet. Vänskapen ovh kroppen mår toppen av detta.

Personlig utveckling ” hur mår du? ”:

Hur mår du i nuläget? Finns det något i sinnet som skaver? Känner du dig stressad? Vill du utveckla något? Bygga upp något? Lycka? Mod? Effektivitet? Här finns det så mycket att ta till att jag inte ens kan skriva upp alla punkter men jag kommer med några förslag och ser om det väcker någon längtan.

  • Varje kväll innan du lägger dig är en perfekt stund att avsluta dagen positivt. Skriv upp tre saker som tycker har varit bra under dagen och gör detta vare kväll. Ger man utrymme åt det positiva kommer detta att ta större del i livet.
  • Meditera eller praktisera mindfulness. Min egen utveckling just nu vill att jag varvar ner i huvudet. Jag känner en längtan till att varje morgon starta med just meditation. Här kan du med fördel lära dig andningsövningar eller visualisering.
  • Starta dagen med ett långt leende. En av mina favoriter! När du vaknar så öppnar du inte ögonen direkt. Du ler – tänker på hur du vill att dagen ska bli – befinner dig i dessa tankar en stund och sedan sträcker du på dig samtidigt som du tar några djupa andetag. Denna övning är enkel och kommer att få dig såld på den när du hanterar den. ( Hemligheten: Tänk BARA på hur du VILL att det ska vara, släpp inte in orosmoment eller ” måla fan på väggen -tankar”… just denna stund är det bara tankar om hur du vill att det ska vara, fantastiskt, härligt, det går bra nu-tankar som är välkomna ).

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras