What If It's All In Your Head

Utmattning – ett allvarligt projekt att bli frisk igen

Nothing takes more courage than putting yourself back together again… 

I både min yrkesroll och privatliv har jag luktat på det här med utmattningssyndrom. Det är en lurig åkomma som kan visa sig i lika många skepnader som människor den attackerar. I själva kaos-stadiet som oftast är precis när det går åt he lve te så blir det extremt jobbigt. Som sagt finns det många sätt detta ter sig på men då syns det. När människan inte orkar mera helt enkelt. Oavsett om det är att man är fastnaglad i sängen med en trötthet som gör ont, om det är halvkroppsförlamning, hjärtpåverkan eller hjärntrötthet så syns det. En viss förståelse väcks och hänsyn blir per automatik en självklarhet.

Det jag tänker ofta på är – vägen tillbaka –. Det tunga jobbet att läka sig själv efter en period i klorna på det som drabbat människan. Här startar en period som ibland kan innehålla ganska mycket självförsvar. Medmänniskor som inte cirkulerar i den drabbades vardag ser inte hela kalaset som upptar så mycket. ” Du ser ut att vara piggare! Skönt!”… Vilket är snällt sagt, såklart. Dock är det viktigt för medmänniskor att förstå att själva vägen tillbaka är väldigt påfrestande. Att våga sätta sig själv i första hand, att våga säga nej, att leva med begränsningar som inte alls funnits tidigare. Vilket innebär att tid behövs till att lära känna sig själv igen. Var jag egentligen vill rikta detta inlägg är till dig som är påväg tillbaka. Du superhjälte som healar dig själv och troligen inte alls tycker att det är speciellt härligt just nu. DU är min hjälte, DU är värd all hjälp och medgång i världen. Du är fantastisk.

1: Du är inte självisk för att du säger nej. Jag vet att det kan vara otroligt obehagligt att säga nej till saker och ting du kanske annars kan göra ( har gjort ) i vanliga fall. Med rädsla för ilska eller surhet så är det så enkelt att säga ja och bara göra det. Vad som händer då är att du tar ut av din egna energibank, att göra något du egentligen inte vill. Ibland orkar man och ibland orkar man inte. Du säger nej för att du bryr dig om att räcka till. Punkt slut.

2: Det du har bokat en vecka framåt gäller, kläm inte in mer. När man är på väg tillbaka så kan det vara väldigt behjälpligt att planera sin tid. En vecka framåt som exempel. Boka in dina återhämtningstider först. Vissa vill ha lediga eftermiddagar och kvällar, vissa vill ha varannan dag, vissa vill vara helt sjukskrivna en längre period. Det är helt efter dina egna önskemål/behov och möjligheter. När veckan är klar så ”kläm” inte in extra saker där, var noga med att din bokade vecka är bokad.

3: Boka in sådant som verkligen fyller på DIN energi. När man varit och gått i utmattningssyndromens skor så känner man igen termen: ” När energin tar slut ”. Den betydelsen blir lika tydlig som när bensinen i bilen tar slut. Liksom man tankar bilen för att köra vidare behöver vårt inre också tankas. Vad känner du dig piggare av att göra? Kom ihåg nu att det är små vardagssaker som är den bästa tankningen här. När man är slutkörd kan en spa weekend och resan dit göra dig sängliggande en vecka efteråt. Så fokusera på saker som du vet att du känner dig gladare av när du gjort. Kramas, skratta, någon person, en bok, en fika eller en promenad. Här gäller det att leta reda på dina magiska kraftkällor.

4: Låt det ta tid. Det är din unika situation och om man skyndar så matar man bara det som gjort dig sjuk. Inte behöver du känna att det kommer att ta för lång tid, bli inte rädd nu. Vad jag menar är att du kommer att skapa en ny version av dig själv och den resan blir bara skönare och skönare. Är det jobbigt att sätta sig själv i första hand så är det bara för att du är ovan att göra det. När vanan är inne så kommer du att upptäcka helt fantastiska fördelar OCH att du faktiskt smittar vidare. Genom att ta hand om dig själv blir du till och med bättre för andra.

2 kommentarer
  1. Bra skrivet! Precis, bär det emot är det kanske ovana men också rädsla. Det sympatiska nervsystemet slår till. Utmana sig själv lagom. DU känner gränsen.

  2. Bra skrivet! Precis, bär det emot är det kanske ovana men också rädsla. Det sympatiska nervsystemet slår till. Utmana sig själv lagom. DU känner gränsen!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras