What If It's All In Your Head

Löpturen som blev en njutning i går kväll.

Det hände igen. Som en våg av njutning satte löpningen i kroppen igen. De sista 3 kilometerna av 6 kändes som att åka i en rolig attraktion på Liseberg. Med Marilyn Manson, Tove Lo, och andra peppiga artister på min springlista, njöt jag i fulla drag av att springa i går kväll. Min terapi, min medicinering i livet, min plats där allt klarnar och problem blir spännande utmaningar. Träning. I rörelsen finner jag svar eller bearbetar känslor. När jag stack ut på löpturen i går kväll var jag inte alls på trevligt humör. Några dåliga nyheter hade irriterat mitt inre och jag behöver få ur energin ur kroppen. Att röra mig är min medicin där. Det tog ungefär 3 kilometer av hårt spring för att ändra energin i kroppen. Det är magiskt, det fungerar alltid. Noll misslyckande när det kommer till just den biten. Att konditionen nu är tillbaka efter pollenattacken gjorde att det kändes som om jag vunnit på lotto.

Jag älskar att träna mycket och hårt. Men blandar det alltid med mjukt och lugnt för att hålla. Sedan jag började jobba med hälsa, träning och liknande så har jag aldrig egentligen tränat för att se ut på ett visst sätt. Min rörelse är för att balansera själen och använda kroppen. Vår kropp har sådan potential och jag är dagligen nyfiken på vad som mer är möjligt. Springa, dansa, hoppa, gå, boxas, Yoga, leka… utvecklas!

I mitt synsätt när det kommer till träning och sunt leverne så handlar det inte om vad du ser i spegeln. Det handlar om hur det känns i dig. Synliga resultat kommer på köpet när du aktiverar din kropp. Att jobba efter synliga resultat brukar snarare föda negativitet då vågen står still eller muskler inte syns. Det är onödigt att hänga upp sig på saker som egentligen skapas när man fokuserar på annat. Därför vill jag alltid att mina klienter sätter prestationsmål i form av rörelse. Exempel:

  • Jag vill kunna springa obehindrat.
  • Jag vill vara smärtfri när jag rör mig.
  • Jag vill kunna göra chins / dips.
  • Jag vill kunna utföra en runda övningar på en viss tid.
  • Jag vill vara med på det här loppet.
  • Jag vill kunna lyfta det där.
  • Jag vill kunna stå på händer.

Det finns nämligen en mening med att jag gärna formar planen ute efter just dessa mål. ÄVEN om det är en önskad viktnedgång med i planen så blir den både mer hållbar och hälsosam då vi jobbar efter att kunna utföra något. Att ”banta” gör att du kan med ganska enkla medel bara droppa i vikt. Detta behöver inte betyda att du mår bättre. Vill du i stället kunna utföra något så är det viktigt att din kropp håller och att du äter för att kunna prestera.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras