What If It's All In Your Head

Inför mental träning och avslappning i skolorna.

Generation efter generation växer upp och tar efter föregångarnas dåliga vanor och åsikter. Inte bara så klart, vi som är vuxna ger ju en hel det bra grejer också. Dock är det en skrämmande stor oro för hur ”vuxna” barn är, långt ner i åldrarna. Eller vad ska man kalla det? Vuxentankar… Vad menar jag med det? Jo, det jag menar är såklart smink, kläder, utseende, social media osv. Visste alla att det är 13 års gräns på Facebook? Samma gäller Instagram och Youtube. 

Vad händer när outvecklade hjärnor får tillgång till så mycket information? Nu är jag inte naiv och säger att de skyddas om de inte har tillgång eller konton på sociala medier. Nej, jag förstår att det informativa samhället är överallt. Vilket är bra också! Tänk vad mycket de kan lära sig. Om de guidas av vuxna OCH får undervisning i hur man bygger en bra självkänsla, integritet och är källkritiska. Jag skulle vilja prata lite om att bygga en bra självkänsla och självbild.

Vi föräldrar har mycket möjlighet och närvaro fram tills de börjar skolan. Då börjar också ett team work med andra vuxna som under dagen fungerar som förebilder och utbildare till de små. Just team work är magin i dessa relationer. Att föräldrar, lärare och fritidspersonal har ögon och öron öppna. Att man pratar och att man ungefär har samma sätt att tala med barnen på. Att man vågar prata om saker är en gåva man verkligen vill ge sina små.

En annan sak jag tänkt på är också det här med att barnen lär sig inte genom att försöka vara perfekta hela tiden. Det är ju när de gör fel som vi har chansen att berätta om hur man gör rätt. Att sopa undan spår, dölja eller hålla tyst för att det skulle vara någon pinsamt eller skamligt gör ju bara att vi visar att det är ett letande efter perfektion som är det rätta. Om det är perfektion som ska åstadkommas så kommer bara stressen och hetsen att öka i styrka.

Hur lär man sig att säga förlåt eller rätta till misstag om om inte får chansen att stå till svars för konsekvenserna. Tänk att du faktiskt kan vara helt fantastisk även om du gör fel ibland?

En tanke jag länge haft är att om det hade varit schemalagda lektioner med mental träning i grundskolan, vad hade hänt då? Tänk dig att varje morgon starta lektionerna med att skapa förväntningar och planer för sin skoldag. Hitta mening och syfte, använda sig av rent mentala verktyg för att skapa en känsla av ansvar och positiv energi. Jag tror att många kommer till skolan med bagage som inte alls hör hemma i inlärningsmiljö. För inte släpper vi vuxna tankar om hemmet bara för att vi kommer till jobbet? Idag tror jag många barn tänker så mycket på andra saker än skolan att det blir jobbigt att koncentrera sig bara för det. I värsta fall så handlar det om tunga saker som mobbing, bråk hemma, oro eller tankar som den lilla inte fått hjälp att bearbeta. Skolan kan fungera fantastiskt bra som en fristad från just sådana bekymmer också. Här pratar vi kunskap, vi hittar på roliga saker och vi leker med kompisar. Vi besöker historiska händelser och ”träffar” spännande personer från förr.

Små medel kan göra att attityder förändras och humör förändras. 6.5 timmars skoldag, nu är jag här… ingen annanstans.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras