What If It's All In Your Head

7 saker som sker när kroppen pratar med dig.

Om jag fick en önskan uppfylld i hälsovärlden / universum … så skulle jag vilja att alla människor på jorden blev nyfikna på hur man gör för att må så bra som möjligt. På ett sätt som är mer basic. Vi är våra egna instruktionsböcker. Med andra ord, ett extremt träningssökande kan skada dig, extrem medvetenhet om kost kan göra dig sjuk, en hälsostress förkortar ditt liv. Det är bra att det finns massor med kunskap, det är jätte bra! Det jag menar är att jag skulle vilja se människor veckla ut deras unika instruktionsbok, luta sig tillbaka och titta ut över smörgåsbordet av hälsofrämjande verktyg och ta det som passar just dem. Hur underbart hade det inte varit? Om en äkta omtanke fanns till dig själv, av dig själv. Att bara ”köra på” är mer skadligt än vi anar och ofta stoppas vi inte fören det gått för långt. Tänk att dra i bromsen och kolla över situationen direkt? Här kommer 7 punkter som kanske någon känner igen sig i.

1: Förkyld? Jämt?

Det är inte ovanligt att man plötsligt inser att man är förkyld hela tiden. Antingen att man åker på varje influensa som går eller att man går runt och känner sig lite krasslig konstant. Detta är ett tydligt tecken på att kroppen inte helt orkar rodda allt du vill att den ska göra. Boka en hälsokontroll och möblera om lite schemat.

2: Har du glömt hur det är att ha tråkigt?  

Om du inte minns sista gången du tänkte att du inte hade något att göra så kommer du att känna igen dig när jag säger att man kan sakna det. Det är när vi har tråkigt som hjärnan kan utforska nya sätt att tänka. Vad ska jag hitta på? Det där är fantastisk avslappning. Som vuxen ( och barn iof.) kan man njuta av ”tråkigheten” genom att sätta sig och meditera. TÄNK om barn fick undervisning i mindfulness i skolen. Hade det inte varit underbart att lära sig de där verktygen redan som barn?

3: Ont i kroppen, utan anledning? 

Som PT får man ofta in kunder som har irriterande ont i ryggen, axlar eller liknande. En sådan där ständig värk som fungerar att leva på med men stör. Den där värken går att få bort genom att träna upp muskulaturen OCH se över jobbet / vardagen. Kanske det är just det som behövs? Stötta upp och varva ner.

4: Orkar inte umgås med vänner och familj. 

När tillställningar blir ”måsten” och hemmets kvällar blir en målsträcka mot sänggång. Trötthet eller orkeslöshet punkterar viljan att umgås med de där guldkornen runt om oss. Då är det dags att dra bromsen.

5: När mat blir något man bara måste ha. 

Vad går snabbt att laga? Man måste ju äta. En av de största sociala saker vi kan använda oss av för att samla familjen är middagen. Här kan man prata med varandra och umgås. Maten är ju även vår energifyllnad, så tiden i köket kan vara superrolig! Även om vi inte är kockar så kan vi med nyfikenhet och tid skapa otroliga rätter. Mer tid åt middag!

6: Jag hinner inte träna. 

En vanlig använd mening som är så fel att den stinker. Motion förlänger livet så när vi har en regelbunden motion så skapar vi faktiskt mer tid. Vanligaste orsaken till att en person känner så här är för att den inte unnar sig att tänka utanför boxen. Motion kan man samla på utanför gymmet. På sommaren kan man göra något, på vintern något annat. Rör på kroppen och gör nått du tycker om. ( Kommer ett helt inlägg om detta ).

7: Jag tror inte att jag kan. Känner mig värdelös.

Om självkänslan dalar neråt är det ett tecken på att du behöver lite cheerleading, av dig själv.  Mental träning är som fysisk träning – man ska underhålla den. Det är nämligen så att om DU tror på dig själv så kommer ingen annan kunna ändra den känslan. När en dyster uppfattning om sig själv börjar sprida sin skugga över vardagen så är det verkligen ett orosmoln värt att tas på allvar.

Vad skulle du vilja utforska i din egen instruktionsbok?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras