What If It's All In Your Head

5 ”våriga” satsningar till sommar 2018

En sommar är fullproppad med möjligheter av aktiviteter som ger det lilla extra. Men visst är det skönt att lita på att kroppen pallar allt man vill göra? Nu är det alldeles strax april så du har tid på dig. Här kommer fem tips som garanterar dig bättre kondition och starkare muskler till sommaren. Kanske testar du då sommaraktiviteter du inte vågat / orkat innan? Det ska vara kul när halvåret av sol, bad och ökad ledighet kommer.

1: Starta med att öka vardagsmotionen: 

Här är det verkligen de små sakerna som gör de stora skillnaderna. Att sluta ta bussen små sträckor, ta trapporna i stället för hissen, promenera på lunchen, cykla till jobbet, lek med barnen och ta med hunden på längre promenader än vanligt. Det är inte timmen i gymmet som gör de stora skillnaderna. Det är nämligen vardagsmotion / aktiviteten som skapar de stora förändringarna. Detta gäller ALLA, inte bara de som kanske inte motionerar regelbundet. Det kan nämligen vara så att de där som springer på gymmet ofta tenderar att kanske ställa bilen liiiite närmare ingången ofta. ( Egen research ).

2: Vatten och spenat. 

En sådan enkel grej som att byta ut drickan till vatten när du äter mat eller fikar är också en liten förändring gör stora grejer. Bojkotta dricka på veckorna och drick härligt, friskt och nödvändigt vatten i stället. Spenat? Varför skrev jag vatten och spenat? Jo, om du vet att du kanske har lite problem med grönsaker under dagarna så är spenat en jättegrym grej att blanda in i kosten. En grön drink på morgonen kanske? ( Fryst spenat, apelsin, ingefära = mixa = njut ). Spenat är denna mörkgröna lilla magiska sak som hjälper kroppen i vår-satsningen.

3: Lär dig att göra något nytt rent fysiskt. En utmaning till dig själv! 

Som jag skrev HÄR. Ett prestationsmål är verkligen en morot när vi känner oss lite trötta så här när vintern klämmer sitt sista krafttag runt oss. Vad vill du lära dig i vår? Vad vill du kunna göra i sommar? Våga sätt en kärleksfull utmaning! Springa? Balans? Klättra i berg? Åka vattenskidor? Vandring? Bada och simma?

4: Yoga loss och skapa en rutin som gynnar kropp & själv. 

Yoga är en form av rörelseträning som är enkelt att hitta inspiration till. Du kan söka på youtube, läsa bloggar med tips och köpa hem program att följa. OFTA, ( inte alltid ) så startar ju Yoga-förälskelsen med att man ser att man kan utveckla sin kropp till att klara olika positioner. Vad som kommer på köpet är just den här mentala biten som innebär att lugn, själv-medvetenhet och förståelse för sin kropp knackar på. Alla förtjänar lite yoga i sitt liv.

5: Gör en ”Fyll-i-aktivitets-lapp” och häng på kylen. 

Om du nu inte är en sjukligt galen tävlingsmänniska där du lätt övertränar så är detta en supergrej motivationsmässigt. Gör en lapp där du fyller i aktiviteterna du gjort. Här är grejen att faktiskt rent rutinmässigt skapa rutiner och SEN bocka av. Man vill inte att dagarna ska vara tomma på en sådan här tränings-koll. Om du undrar varför det står vila på vissa av mina så är det så att jag planerar detta också. Återhämtning.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras