Måndagslöftet: Vardagsmotion

Måndag betyder ett nytt måndagslöfte!

Hur gick det med förra veckans måndagslöfte? Funkade det att äta mer grönsaker? Förresten, nu när det börjar bli så fint väder kan man ju faktiskt börja grilla sina grönsaker utomhus, hur härligt är inte de?

Måndagslöftet denna vecka är av lite annan karaktär. Det är nämligen dags att öka vår vardagsmotion!

Måndag betyder ett nytt måndagslöfte!

Hur gick det med förra veckans måndagslöfte? Funkade det att äta mer grönsaker? Förresten, nu när det börjar bli så fint väder kan man ju faktiskt börja grilla sina grönsaker utomhus, hur härligt är inte de?

Måndagslöftet denna vecka är av lite annan karaktär. Det är nämligen dags att öka vår vardagsmotion!

Okej, vi vet att det är bra att gå i trappor istället för att ta hissen eller att kliva av en station tidigare och promenera resten av vägen hem eller till jobbet. Så detta sitter redan i ryggmärgen, eller hur? 

Låt oss tänka lite utanför boxen:

På jobbet:

  • Gå till din kollegas skrivbord och fråga istället för att sitta kvar på din stol och maila din fråga. Det är för det mesta inte så långt att gå.
  • Sitt inte bara, alternera. Sitt, stå, gå. Byt ställning. Gå runt. Det finns nya rön som säger att det inte är bra att ha en och samma ställning hela dagen vare sig det är sittande eller stående. Man måste röra på sig. (Ska bli spännande att se vad mer forskning säger.)
  • När du står vid ditt skrivbord, på bussen eller tåget, gör tåhävningar. Upp på tå och ned igen.
  • Gör fem knäböj innan du går på toa. Ha toaletten som mått, locket nere, byxorna uppe och kör hårt! (Skrivbordsstolen funkar lika bra)
  • Gå en promenad på lunchen. Har du inte tid? Ta dig tid! 10-15 minuter räcker till en början. En liten sväng är bättre än ingen. Den friska luften håller dig sedan pigg under eftermiddagen.

I hemmet:

  • Tvätta bilen för hand istället för att köra den igenom en biltvätt.
  • Passa på att städa huset eller lägenheten, extra noga! Dammsug, våttorka, damma av, you name it.

Jag tror ni förstår utmaningen! Har ni andra tips?

sites/default/files/2016-04-11-17-13-26.jpg 

Nu kör vi en vecka till!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer