Hälsotrender ger mig ångest

Chiapudding till frukost, yoga till lunch med vatten och ingefära att dricka till och såklart en grön drink för att toppa det. Självklart undviker man “onyttigheter”. Men någon dag kan man välja att unna sig en nöt eller två och en bit 99% choklad till de.

Chiapudding till frukost, yoga till lunch med vatten och ingefära att dricka till och såklart en grön drink för att toppa det. Självklart undviker man “onyttigheter”. Men någon dag kan man välja att unna sig en nöt eller två och en bit 99% choklad till de.

Jag vet inte vad ni tycker, men när jag läser sådant här och hör vad vissa äter och inte kan jag få lite ångest. Inte för hur de har valt att leva sina liv, men på grund av att många förväntar sig att alla ska äta och leva på samma sätt genom att uppmana att man absolut inte ska äta vitt mjöl, socker, mjölkprodukter, gluten etc., man vill väl inte misshandla sin kropp? Jag vet inte, jag kanske är ensam med att känna såhär. Lite utpekad för att jag valde att äta en toast (med vitt bröd(!)) med smör och ost till frukost och ingen träning blev det heller imorse eller på lunchen. Det blev ingen mil innan min toast och förresten så tycker jag om att unna mig en dessert ibland. Men detta är mina aktiva val.

Förstå mig rätt, det är inte bra att trycka i sig desserter, godis och chips i mängder eller att skippa grönsaker för att ge plats till annat. Det är heller inte bra i längden att inte röra på sig alls eller att den längsta promenaden man tar är till parkeringsplatsen. Men allt behöver inte vara så extremt.

Jag älskar att höra när någon finner en rutin som passar. Vare sig det är gröna drinkar, en speciell träningsform eller något annat. Men det jag försöker säga här är att det inte måste vara allt på en gång, eller allt överhuvudtaget. Jag har pratat med många människor som har fått detta om bakfoten. Antingen så går vi all in eller så struntar vi i det helt och hållet. Det ska vara hård träning och lite mat eller juicefasta, gärna på en måndag då det är dags att reboota igen efter helgen. Det finns inget mellanting. Men det gör det faktiskt. Det är inte antingen eller, små förändringar göra också skillnad.

Små förändringar spelar roll(!):

  • Kliv av en station tidigare när du åker till jobbet och gå resten av biten, det är inte bara schemalagda promenader i träningskläder som räknas.

  • Låt grönsakerna ta mer plats på tallriken till lunch.

  • Till fikat klockan 3 är det inte nödvändigt att testa allt fikabröd som ställs fram. En liten bit kanske räcker och imorgon tar du en frukt istället?

  • Vilka små förändringar tror du att du kan gör?

Vi är så hårda mot oss själva och har ideal som är nästintill ouppnåeliga. Ännu en gång vill jag påpeka att det inte är synd om oss på grund av detta, vi ska bara vara medvetna om det. Vi alla gör val. Det som dock är viktigt att lyfta fram är att vårt primära mål bör vara att våra kroppar ska må bra, att våra sinnen ska må bra och att vi ska vara tillfreds med de val vi gör.

sites/default/files/2016-03-08-19-11-47.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer