Ska du gå ut och äta ikväll?

Att försöka gå ned i vikt är inte lika med att svälta sig, tacka nej till allt det goda, väga allt och räkna kalorier och framförallt tacka nej till en fin middag ute för att lyckas.

Ögonmått och sunt förnuft kommer du långt på.

För att underlätta har jag har skrivit ned några punkter som är enkla att ha i bakhuvudet och på så sätt göra smarta val när du äter ute.

Smarta val på restauranger

Att försöka gå ned i vikt är inte lika med att svälta sig, tacka nej till allt det goda, väga allt och räkna kalorier och framförallt tacka nej till en fin middag ute för att lyckas.

Ögonmått och sunt förnuft kommer du långt på.

För att underlätta har jag har skrivit ned några punkter som är enkla att ha i bakhuvudet och på så sätt göra smarta val när du äter ute.

Smarta val på restauranger

Asiatiska köket

  • Välj bort jordnötssåsen som innehåller en massa kalorier.
  • Tänk på mängden ris, på många restauranger brukar man, i mängd, få minst två portioner ris. En lagom portion är ungefär en näve. 
  • Exempel: Sushi (7 bitar): 3 lax, 3 nigiri, 1 tonfisk. 
    Näringsvärde: 320 kcal, 18 g protein, 7 g fett, 48 g kolhydrater
    Kommentar: Nackdelen med sushi är bristen på grönsaker (glöm inte att det faktiskt finns socker i riset), men kalorimässigt är detta ett bra val.

Amerikanska köket

  • Välj bort pommes fritsen, en portion pommes frites ger dig nästan samma mängd kalorier som en hel måltid.  Se till att inte dränka hamburgaren i dressing, man får faktiskt säga att man vill ha dressingen vid sidan av.

Grekiska köket

  • Generellt mycket bra mat. Sallad, tzatziki, souvlaki, lamm, fisk och så vidare. 
  • Välj även här bort pommes fritsen om de erbjuds.
  • Tänk på portionsstorleken.

Indiska köket

  • Generellt mycket fet mat och stora portioner. Resultatet blir då en stor mängd kalorier. 
  • Helst ska man undvika de feta såserna, alternativt halvera portionen. 
  • Be gärna om att få extra grönsallad.
  • Naanbrödet penslas ofta med fett. Det optimala vore att välja bort detta, men med tanke på att det är så otroligt gott kan du minska kalorierna genom att be att få ditt bröd utan smör på och/eller dela på brödet med ditt sällskap.

Svenska köket

  • Undvik stekta och panerade rätter. De suger åt sig onödigt fett.
  • Se över portionsstorleken.

 

Glöm inte bort det viktigaste. Att njuta och ha trevligt!

sites/default/files/2016-03-04-15-44-42.jpg

sites/default/files/2016-03-04-15-43-09.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer