Lyckas gå ned i vikt!

Vill du av något skäl gå ned i vikt? 

Om det är för Beachen-2016 börjar närma sig kan jag redan nu säga att det blir svårt att motiveras av det i mer än en vecka. Sätt dig ned och fundera ut ett annat mål. Om ditt långsiktiga mål däremot ska vara uppnått till sommaren är en helt annan sak!

Vill du av något skäl gå ned i vikt? 

Om det är för Beachen-2016 börjar närma sig kan jag redan nu säga att det blir svårt att motiveras av det i mer än en vecka. Sätt dig ned och fundera ut ett annat mål. Om ditt långsiktiga mål däremot ska vara uppnått till sommaren är en helt annan sak!

Det finns så många olika produkter på marknaden som lovar snabb viktnedgång. Med risk för att låta extremt negativ och pessimistisk så är jag skyldig er denna ärlighet: Om det låter för bra för att vara sant, nästan som trolleri, så är det troligtvis det. Du kan inte rasa i vikt av att ta ett bantningspiller, du får inte magmuskler av att sätta på något sauna-bälte och sedan sätta dig ned och titta på tv. Jag är ledsen. Det funkar inte så.

Att vilja gå ned i vikt och att lyckas på ett hälsosamt sätt gå ned i vikt är svårt. Okej, nu kan vi ju faktiskt komma till den positiva delen. Den del som jag vet funkar. Detta är några av mina bästa tips för att lyckas gå ned i vikt!

1. Gå långa promenader i olika tempon.
Gå cirka 12000 steg per dag. Jag skrev tidigare ett inlägg om alla hälsofördelarna som kommer med regelbunden motion som promenader. Jag lovar er, närmare hokus pokus än så här kommer du inte.

2. Ät max 4 måltider om dagen.
Frukost, lunch, middag och ett extra mål (välj själv om det ska ätas mellan frukost och lunch, mellan lunch och middag eller på kvällen efter ett träningspass till exempel). Du ska sträva efter att ligga på ett kaloriunderskott på cirka 500 kcal per dag. Börja med att räkna ut vad du gör av med på en dag subtrahera 500 sedan är du good to go.

3. Det är helt okej att magen kurrar lite.
Missförstå mig inte. Vi ska inte svälta. Men att magen kurrar betyder inte alltid att vi är hungriga.

4. Hitta en träningsform som du blir glad av.
Du vill inte hoppa över träningen, du ser framemot den.

5. Hitta träningskompisar som gör dig glad.
När det enda du vill är att lägga dig i soffan och käka chips, kommer du att sättas i en position där du överväger att hoppa över ett träningspass. Då är det bra att komma ihåg att du har någon eller några som väntar på dig. Som behöver din motivation och som i gengäld ger dig motivation.

6. Sätt upp rimliga mål och delmål.
Veckomål, månadsmål, viktmål, hälsomål etc. Jag vill gå ned 0,5 kg på en vecka. Jag vill gå ned 2 kg på en månad. I slutändan är detta samma mål, men första veckan kanske du går ned 0,9 kg och vecka tre 0,1 kg. Veckomålet uppnås inte vecka 3, men du vet att månadsmålet kommer att uppnås. 

7. Väg dig inte varje dag.
Det blir ett sådant otroligt fokus på vågen. Glöm inte att fokusera på hur du mår. Hur mår du av att inte äta chips och godis varje dag? Hur är energin när din tallrik börjar fyllas med mer och mer grönsaker? Skriv ned dina tankar och känslor.

8. Mät dina framgångar.
Fram med måttbandet, en anteckningsbok och en penna. Mät själv eller be någon mäta din omkrets.

9. Träna hårt när du tränar!
Att vara på gymmet 2 timmar, betyder sällan att vi tränar hårt i 2 timmar. Det är helt okej att smsa lite, kolla facebook, kolla instagram, vara lite social och snacka lite med halva gymmet. Helt okej. Men kom inte hem sen och tro att du måste ha lite extra mat för du tränat i 2 timmar.

10. Det är inte undantagen som kommer att spela roll i slutändan.
Om du gjorde ett undantag någon gång och unnat dig något extra, acceptera det och gå vidare. Allt är inte förstört. Ska du hålla på i flera månader så är detta det lättaste och bästa sättet att hålla motivationen uppe. En gång i månaden tycker jag är för lite. En gång i veckan eller en gång varannan vecka tror jag är bäst. Men testa dig fram. Att unna sig något behöver heller inte bara handla om mat.

11. Acceptera tanken att det kommer att bli svårt och njut!
Glöm inte bort det allra viktigaste! Att njuta av dina framgångar! Var stolt över dig själv och det du åstadkommer. Du kommer att känna att du ställs inför nästa oövervinnerliga uppförsbackar men sedan kommer nedförsbacken, jag lovar!

sites/default/files/20151001_122923-1.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer