Utmana dig själv, en vecka i taget!

Det är svårt att bryta en vana, men det är ännu svårare att bryta en dålig vana, en ovana.

Min ovana: Jag småäter
Vi kan få i oss en stor mängd kalorier utan att vår hjärna registrerar det. Det slutar med att vi under tillagningen av en måltid får i oss en hel portion innan vi ens hunnit sätta oss ned för att äta den ”riktiga” portionen.

Det är svårt att bryta en vana, men det är ännu svårare att bryta en dålig vana, en ovana.

Min ovana: Jag småäter
Vi kan få i oss en stor mängd kalorier utan att vår hjärna registrerar det. Det slutar med att vi under tillagningen av en måltid får i oss en hel portion innan vi ens hunnit sätta oss ned för att äta den ”riktiga” portionen.

Min lösning:
Jag har en småätar-dag. En gång i veckan får jag småäta. Detta gör att jag resten av dagarna måste fokusera lite extra på att inte stoppa all mat jag får tag på i munnen.


Min ovana: Jag går inte i trappor.
Jag tog hissen. Alltid. Jag tror dock inte att jag reflekterade över varför jag gjorde det. Det var nog bara för att jag alltid gjort det

Min lösning:
En vecko-utmaning. Jag sa till mig själv, denna vecka ska jag gå i trappor istället för att ta hissen.

Min ovana: Jag äter när jag är uttråkad.
Hur många mellanmål kan man få i sig på en dag? Jag kan intyga att det är nog rätt många de. Det finns dagar, till exempel helgdagar, då jag inte har alltför mycket att göra. Då är det väldigt enkelt att äta för att fylla sin dag. En frukt, en smörgås, en skorpa, en massa nötter, torkad frukt, fikabröd, you name it. När vågen började visa plus var det inte alltför svårt för mig att veta vad felet var.

Min lösning:
Jag bytte ut alla energitäta mellanmål till energisnåla mellanmål. Till exempel nötterna bytte jag ut mot morötter och rödbetor. Skalade och skivade. Nötter är mycket näringsrika men också otroligt energitäta.

Jag brukar ALDRIG rekommendera sådana här byten annars. Är man sugen på nötter så är man sugen på nötter inte morötter. Är man sugen på choklad så kommer inte ett äpple stilla begäret, men det är en annan sak. När det handlar om en ovana så vill vi jobba bort den, därför är detta ett bra mellansteg. Vi behöver ju inte äta 8 mellanmål om dagen och ja, två små torkade persikor räknas som ett mellanmål.


Så till poängen nu. Att bryta alla dålig vanor från en dag till en annan är otroligt svårt, det finns säkert en del av er som klarar det men de flesta av oss får det svårt.

Börja med en sak i taget. En ovana i taget och gör det till en utmaning. “Denna vecka ska jag gå i trappor”. Så gör du det. Sen kanske din nya vana hänger med till veckan efter, när du ska försöka låta bli att äta på grund av uttråkning eller försöka småäta mindre. Innan du vet ordet av de så har du långsamt men säkert skapat nya vanor.

sites/default/files/2016-02-17 19.00.57.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer