Lax är mums och dessutom nyttigt!

På en vecka äter vi cirka 21 måltider. Av dessa 21 måltider bör minst 2 måltider innehålla fisk (En portion motsvarar 100-150 gram fisk). Inte så mycket med andra ord. Trots detta följer bara var tredje svensk dessa rekommendationer.

Varför ska vi äta fisk?

På en vecka äter vi cirka 21 måltider. Av dessa 21 måltider bör minst 2 måltider innehålla fisk (En portion motsvarar 100-150 gram fisk). Inte så mycket med andra ord. Trots detta följer bara var tredje svensk dessa rekommendationer.

Varför ska vi äta fisk?

Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, selen och jod. Fetare fiskar, som lax och sill innehåller också särskilda Omega-3-fetter som enligt många studier kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Källa: Livsmedelsverket

sites/default/files/20140817_192711_1.jpg

Eriks lax med rostad potatis

4 portioner

Näringsvärde per portion: 500 kcal, 36 g kolhydrater, 30 g protein, 25 g fett

Ingredienser:

800 g potatis (cirka 8 medelstora potatisar)

2,5 msk olivolja

rosmarin, peppar och salt

560 g lax (4 frysta filéer a 140 g/st)

Grönsallat t.ex. romansallat, gurka, tomat och paprika

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Borsta potatisen och skär den i klyftor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över 2 msk olivolja på potatisen. Krydda med salt och rosmarin.
  • Rosta i ugnen i cirka 30-40 minuter eller tills potatisen fått fin färg.
  • Salta och peppra laxen. Stek sedan i 0,5 msk olivolja, cirka 2 minuter per sida.
  • Servera med en härlig grönsallat.
¡Buen provecho!
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer