Jag börjar på måndag..

Ett av de stora misstagen vi gör när vi försöker att gå ned i vikt är att säga “nej nu får det vara nog. Jag börjar på måndag.” Inget fel i uttrycket i sig, men problemen framträder när man börjar förbereda sig för måndagen. Man förbereder sig medvetet eller omedvetet för svält.

Ett av de stora misstagen vi gör när vi försöker att gå ned i vikt är att säga “nej nu får det vara nog. Jag börjar på måndag.” Inget fel i uttrycket i sig, men problemen framträder när man börjar förbereda sig för måndagen. Man förbereder sig medvetet eller omedvetet för svält. Vi förbereder oss för: Ingen mat alls. Detta leder till att vi börjar “bulka” de sista dagarna troligtvis lördag och söndag och äter lite extra, med gott samvete för att vi vet att vi “börjar på måndag” och då ska vi minsann dra ned på allt. Sedan kommer måndagen. Vi är taggade till tusen. Träningsväskan är packad och vi har plockat ihop ett par salladsblad och kyckling till lunch, om vi är generösa. Annars tar vi med oss en shake och en påse med sötsliskigt pulver i. Nu j*klar! Måndagen löper på och vi börjar känna oss riktigt hungriga kl 16. Vi lyckas ändå ta oss till gymmet efter jobbet. Trots att det lockade att bara få åka hem. Magen kurrar och vi står och väntar på att passet ska dra igång. Vi hänger med i 60 minuter, rullar sedan ut i omklädningsrummet och sedan hem. Väl hemma blir det problem. Vad ska man äta? Med tanke på dagens svält, så kommer allt att verka lite för gott och det blir i denna stund svårt för oss att tänka långsiktigt. Det slutar med att vi småätar oss igenom tillagningen av middagen och vi äter två portioner. Resten av dagarna är ett brus, med försök att hitta tillbaka. Till slut är vi tillbaka på ruta 1…


Känner du igen dig?


Steg 1.

Vi startar en diet. Vi är glada, upprymda och motivationen är på topp.

Steg 2.

Vi sätter regler, det här får vi inte äta och detta ska vi äta. Vi är fortfarande glada och motivationen är ännu på topp.

Steg 3.

Vi börjar längta efter den mat vi bestämt att vi inte skulle äta. Vi har slutat känna oss glada och börjar tappa motivationen.

Steg 4.

Vi ger upp. Vi äter av den mat vi sagt att vi inte skulle ätit och vi hoppar över de träningspass vi bokat in. Vi känner ingen glädje och motivationen är borta.

Steg 5.

Vi känner skuld. Skuldkänslorna går inte att stoppa, målet är inte uppnått och vi fortsätter att äta lite extra av just det som gjorde att vi gav upp i första taget. Samtidigt som vi fortsätter att äta det “förbjudna” börjar vi, med nyfunnen motivation, fundera på en ny diet att följa. Men den börjar vi med på måndag!

Hämtat från eatmovechange.se 


Tips!

  • Gå inte ut för hårt. Ha en rimlig plan och rimliga mål.

  • Ha tydliga mål. Då har du något att fokusera på när det blir tufft.

  • Planera: Gör ett matschema. Vad ska du äta under en dag?

  • Berätta för andra som kan komma att påverka ditt matintag. Be om att få stöd och inga sura miner om du väljer bort vissa saker.

  • “Förbjud” inte en massa olika mat. Ät mindre av den och på bestämda dagar.

  • Håll ut, det kommer stundvis att vara jobbigt.
  • Fall inte för tillfälliga frestelser. Tänk på ditt mål!

sites/default/files/2016-02-15_16.20.06_2.jpg
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer