Har du tagit en promenad idag?

Det finns få saker som är så underskattade som att ta en promenad.

Men varför ska vi promenera?

Det finns få saker som är så underskattade som att ta en promenad.

Men varför ska vi promenera?

  • För att stärka vårt hjärta och förbättra vår kondition, balans och koordination.
  • Vi får starkare muskler och rörligheten i lederna ökar.
  • Energiförbrukningen ökar.

Socialstyrelsens folkhälsorapporter visar nämligen att all regelbunden motion förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes och benskörhet. Detta gör just promenader till en bra motionsform som vi kan utföra regelbundet. Försök att hitta en BRA ursäkt till varför du skulle behöva hoppa över en promenad. Du kan knappast skylla på trötthet. Du kan inte skylla på att du har för lite tid, en kort promenad är bättre än ingen alls. Du kan inte skylla på att du inte har rätt utrustning, ett par skor tror jag nog att du har.

Det rekommenderas att man går cirka 10000 steg (cirka 6,5-7 km) om dagen och nuförtiden har de flesta av oss en stegräknare I telefonen så det är enkelt att hålla lite koll. Har du kikat på den? Även om den inte är allt för exakt så kan den funka som en indikation. Har du bara 1657 steg registrerade? Då kanske du borde börja tänka över hur mycket motion du får på en dag. För att få ihop några extra steg rekommenderar jag att du tar trappan istället för hissen eller att du går av en station för tidigt och promenerar sista biten. Gå till affären istället för att köra bil till affären (Glöm inte ryggsäcken, mycket bekvämare än att bära på tunga kassar).

Så på med gympaskorna och gå ut och njut av solen!

sites/default/files/20160213_141819.jpg

Tips!
Regelbundna promenader gör underverk för vikten. Lågintensiv träning är ju känd för dess fettförbrännande effekt.


Källor:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/far/inledning/fysisk-aktivitet-och-halsa/
Pro Promenad utgiven av Hjärt- och Lungfonden

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer