Spring med Anna Mellberg

Proteinpulver – hiss eller diss?

Jag hör/ser ofta de som lägger större fokus på kosttillskott än på själva träningen. För proteinpulver måste man ju ha när man tränar, eller? 

Jag hör/ser ofta de som lägger större fokus på kosttillskott än på själva träningen. För proteinpulver måste man ju ha när man tränar, eller? 

Hade ni frågat mig för två år sedan så hade jag sagt att ja det behöver man, det hade jag nämligen läst mig till på olika sidor som säljer kosttillskott. Idag hade jag sagt till mig själv – klart det rekommenderar det, de tjänar ju pengar på det.

För så är fallet. Det är väl självklart att företagen som säljer produkterna pratar gott om dem och skriver att använd detta för att nå maximala resultat. År 2011 såldes det kosttillskott i Sverige för 2,8 miljarder kronor och jag tror ju knappast att de siffrorna har sjunkit efter det.

Om jag får ge er några tips när det gäller kosttillskott så är det

  • Vad innehåller produkten? Vet du vad allt på innehållsförteckningen betyder? Är alla ingredienser nödvändiga som står på produkten? Kan man lita på innehållsförteckningen? Alla produkter proteinpulversom säljs i Sverige måste ha en svensk innehållsförteckning. När de skickas från de landet de görs till Sverige för försäljning sker det inte alltid en noggrann kontroll om vad produkten egentligen innehåller. Stämmer innehållsförteckningen överens med produktens egentliga innehåll? Utomlands tillverkas produkterna i samma lokaler där man hanterar amfetamin och tungmetaller. Kan det finnas i din produkt och vill du verkligen stoppa det i din kropp?
  • Till vilket syfte använder jag den här produkten? Äter du ett proteinpulver för att bygga muskler? I så fall skulle jag säga att du klarar dig på de proteinet du får i dig via kosten. Att vi svenskar idag skulle lida av proteinbrist är jag ytterst tveksam om då den konsumtionen är ganska stor. Kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein och att få i sig för mycket kan vara rent av skadligt.
  • Man pratar om placebo-effekten när det gäller kosttillskott, alltså inbillning. Man inbillar sig att man blir större eller presterar bättre. Men frågan är till vilket pris är det värt det?

Jag får ofta höra att man dricker proteinpulver för att det är lättillgängligt och visst det köper jag. Men det är väl ganska enkelt att ha med sig ett ägg eller lite nötter också?

lax

Om man tittar på de rekommendationerna som finns om proteinintag så ligger det mellan 0.8-2g/kg kroppsvikt. Säger vi att det är en man på 80 kg och han äter 2g protein/kg kroppsvikt ska han få i sig 160 g protein, och då är proteinintaget ganska högt. Äter vi någon form av proteinkälla till varje måltid är risken att vi har brist i Sverige är ganska liten.

Bra naturliga proteinkällor är 

  • Fisk, skaldjur
  • Kött, fågel
  • Ägg, mjölk, ost
  • Baljväxter; ärtor, linser, bönor

Du väljer själv vad du vill göra för val när det gäller kosttillskott, men ställ dig själv frågan om du verkligen behöver det?

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer