Spring med Anna Mellberg

Veckan innan ett lopp

På lördag ska jag springa Kretsloppet, ett lopp på 10 km i Borås. Jag har sprungit det en gång tidigare och hoppas naturligtvis på att slå min tid. Chansen finns men jag tror det kan bli riktigt tufft, det får dagsformen avgöra helt enkelt.

På lördag ska jag springa Kretsloppet, ett lopp på 10 km i Borås. Jag har sprungit det en gång tidigare och hoppas naturligtvis på att slå min tid. Chansen finns men jag tror det kan bli riktigt tufft, det får dagsformen avgöra helt enkelt.

sites/default/files/45128_471154609657814_879333457_n.jpgHur man laddar inför ett lopp är väldigt individuellt, precis som all annan träning. Nummer 1 – krångla inte till det. Att börjar mixra med maten veckan innan eller något sistaminuten ryck kan snarare stjälpa än hjälpa. Utsätt inte kroppen för något den inte är van vid. Försök att lev, ät och drick som vanligt. Jag tycker det är bra att hålla igång benen under veckan innan lopp och tror inte på helvila. Personligen blir jag väldigt slö utav det. Jag som tränar 3-4 gånger i veckan kommer springa 3 gånger (inkl. tävlingsdagen) den här veckan och sista löppasset blir på torsdag. Det kommer inte vara några snabbdistanspass utan lätt jogg som inkluderar 4-6 stegringslopp för att få igång benen. Att hårdträna veckan innan är ingen bra idé då det inte händer så mycket med konditionen på en vecka, trappa ner träningsmängden med 20-30%. Se till att du taggar till tills du ska springa och att du är riktigt sugen på det.

 Ta en lätt promenad dagen innan. Jag kommer leda vattengympa på fredag så det får bli min promenad. Ät vanligt och ställ klockan så du hinner äta frukost och ev. lunch/mellanmål innan du springer på tävlingsdagen. 

Tävlingsdagen ser väldigt olika ut beroende på person och lopp. Min starttid är 14.08 och när det är så sent så brukar jag se till att få i mig en stadigt frukost och någon lättare lunch innan. Tre timmar innan start måste jag fått i mig mitt sista mål annars blir kroppen tung och jag blir illamående. Det samma gäller vatten, men jag brukar försöka fylla på kroppen bra innan loppet så jag slipper dricka under (om det inte är för varmt). 

Sportdryck brukar inte min mage reagera speciellt bra på så det försöker jag undvika så länge jag kan. Det är om det är väldigt varmt och jag svettas mycket, då är det viktigt att inte bara dricka vatten utan försöka få i sig något salt också. Men på lördag visar prognosen 19 grader och sol vilket enligt mig är helt perfekt. 

Klädvalet om vädret visar sig bli som lovat blir långa tights och en t-shirt.

Har ni några tips på hur ni laddar upp på bästa sätt? Dela gärna med er till mig 🙂

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer