Så blir du motiverad till att träna

Jag får ofta frågan om hur jag håller motivationen uppe till min träning. Ska jag vara ärlig så är jag inte 100% motiverad varje träningspass men jag vet hur bra min kropp mår utav det så jag gör det ändå.

Jag får ofta frågan om hur jag håller motivationen uppe till min träning. Ska jag vara ärlig så är jag inte 100% motiverad varje träningspass men jag vet hur bra min kropp mår utav det så jag gör det ändå. Det gäller att hitta en rutin och göra träningen till en vana, då blir det enklare att hålla igång. Ibland kan det till och med vara så att vi inte kan vänta på att motivationen ska infinna sig utan den kommer på köpet när vi väl börjat träna.

sites/default/files/DSC_0614.jpgHär nedanför har jag listat några punkter som jag anser kan påverka din motivation. 

Sätt dig och skriv ner alla positiva saker som du tror träning kan ge din kropp. Skriv även ner allt negativt du kan komma på som händer i och med din kropp när du tränar. Är det mer saker på plus så ställer jag dig frågan – vad väntar du på?

 Många tykcer om att träna med musik. Skapa en lista med musik som motiverar dig, musik du tycker är bra och känner att du blir glad utav. I med lurarna och ge dig iväg och träna, fokusera på dig, din träning och musiken – du kommer känna hur skönt det är.

 Det kryllar av motiverade bilder och filmer på nätet. Är det något som gör dig motiverad så skapa en mapp på datorn där du lagrar alla bilder/filmer som motiverar dig. 

Nya snygga och bekväma träningskläder som jag verkligen trivs i är en riktig motivationshöjare för mig. Det finns träningskläder för alla plånböcker och kvaliten på de billigare har blivit bättre med åren.

Hitta en träningskompis som är ute efter ungefär samma mål som du är. Boka in några dagar i veckan då ni ska träna tillsammans. Det blir svårare att avboka träningspasset om ni har bestämt i förväg.

Anlita en PT och du får någon som säger åt dig vad, när och hur du ska träna. Du har någon som peppar dig under träningspasset och berömmer dig efter. Det kanske räcker med ett möte en gång i månaden eller en gång i veckan. I början kanske du behöver träffa din PT varje träningstillfälle tills du har hittat motivationen.

Anmäl dig till ett lopp eller någon annan tävling där det krävs att du tränar innan för att ta dig i mål. Sätt upp en måltid och försök att nå den. Be någon kunnig om hjälp att lägga upp träningen åt dig så kan du bara fokusera på att träna.

Fråga dig själv vad du tycker är roligt – vilken träningsform lockar dig? Det finns väldigt många olika sätt att träna på idag, försök hitta ditt träningssätt. Är det kul så känns det inte alltid som om man tränar. 

Vad gör dig motiverad?  Dela gärna med dig 🙂

Fotograf: Nicole Henriksson


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer