Snabbast vinner?

Ibland på gymmet undrar jag om det är en tävling. Jag talar nu främst om styrketräning. Vad i hela friden är det frågan om när vikter kastas hejdlöst, upp och ned, i något som ska liknas exempelvis en bicepscurl? Ju snabbare övningen sker, desto snabbare får jag gå hem? Och desto långsammare kommer resultaten… 

Ibland på gymmet undrar jag om det är en tävling. Jag talar nu främst om styrketräning. Vad i hela friden är det frågan om när vikter kastas hejdlöst, upp och ned, i något som ska liknas exempelvis en bicepscurl? Ju snabbare övningen sker, desto snabbare får jag gå hem? Och desto långsammare kommer resultaten… 

Excentrisk träning – negativ träning som det också kan kallas, utgörs av den bromsande delen av en övning. När vi ändå är inne på bicepscurls så innebär alltså detta att du bromsar på vägen ned med din stång eller dina hantlar, håller emot och låter det svida lite extra i muskeln. 

En studie har exempelvis visat på att cirka 50 personer fick under en period testa att träna excentriskt (bromsande) jämfört med koncentriskt (lyfta upp vikten). Det visade sig att de som tränade excentriskt hade 38% större styrkeökning samt 32% större muskelvolym än de som tränade koncentriskt. (Källa: Styrkelabbet).

Man vill liksom bara gå fram till dessa personer och strö lite kunskap över deras huvuden. Men; all cred till att ni faktiskt är på gymmet och försöker, men tänk vad resultaten kunnat blivit så mycket bättre och annorlunda med rätt kunskap. 

Ta nu i allt av vad du bara orkar – men glöm inte… håll emooooot på vägen tillbaka!

sites/default/files/Quotes-About-Working-Hard-Tumblr-08.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer