Uppvärmningen – ganska tråkig…

Hej på er! 

Ursäkta mitt uteblivna bloggande, allting beror på att min internet legat nere hemma. Och, det gör det fortfarande, men kände att det var dags att visa att lever. Jag råkar ju bo i Västmanlands län och som ni kanske hört har länet drabbats av en stor skogsbrand som verkar vara oerhört svår att få bukt på. Jag bor inte så illa till men däremot har vinden gjort att brandrökslukten/luften lagt sig som en dimma över staden vilket såklart varit lite jobbigt. Nu verkar vinden ha vänt iallafall, och det är lättare att andas!

Hej på er! 

Ursäkta mitt uteblivna bloggande, allting beror på att min internet legat nere hemma. Och, det gör det fortfarande, men kände att det var dags att visa att lever. Jag råkar ju bo i Västmanlands län och som ni kanske hört har länet drabbats av en stor skogsbrand som verkar vara oerhört svår att få bukt på. Jag bor inte så illa till men däremot har vinden gjort att brandrökslukten/luften lagt sig som en dimma över staden vilket såklart varit lite jobbigt. Nu verkar vinden ha vänt iallafall, och det är lättare att andas!

I vilket fall som helst så tänkte jag ta upp ämnet uppvärmning. Kanske den tråkigaste delen av ett träningspass va? Eller okej, jag tycker faktiskt att stretchen är snäppet tråkigare. Oftast ställer man sig motvilligt på crosstrainern, sätter sig på cykeln eller springer lite på löpbandet och applåderar åt sig själv när man tagit sig igenom de där tråkiga 10 minutrarna, om ens det. 

Ett tips, som jag också själv ibland borde lyssna mer på, är att värma upp den muskel som ska tränas i första hand. Ska du köra biceps? Värm upp biceps med att köra den övning du sedan ska köra, men självklart med en lättare vikt. Gör detsamma de andra muskelgrupperna, då kanske uppvärmningen blir lite roligare och inte behöver ta lika lång tid! Det är alltså varken farligt eller en dålig idé att göra knäböj med egen kroppsvikt och successivt öka vikten till den du vill köra på sedan. Det är dock en dålig idé att skippa uppvärmningen, då ökar du risken för skador!

Kör hårt och gör det rätt!

 

sites/default/files/squat-BBOE.jpg

Bild: Google.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer