Löparhetta!

Oh, måste berätta för er vilken otur jag haft veckan som varit! I tisdags morse skulle jag cykla iväg till gymmet och upptäcker att cykeln är stulen, motivationen som bortblåst för att gymma, men tog mig iväg ändå. Sen i helgen när jag är ledig, påväg ner till stranden, ska ta upp telefonen ur väskan för att ringa våra vänner som ligger någonstans på stranden, glider telefonen ur handen, ner på gruset, och där var hela skärmen sprucken. Snacka om otur! Och inte nog med att man blir irriterad så är det såna där kostnader man bara inte vill lägga ut.

Oh, måste berätta för er vilken otur jag haft veckan som varit! I tisdags morse skulle jag cykla iväg till gymmet och upptäcker att cykeln är stulen, motivationen som bortblåst för att gymma, men tog mig iväg ändå. Sen i helgen när jag är ledig, påväg ner till stranden, ska ta upp telefonen ur väskan för att ringa våra vänner som ligger någonstans på stranden, glider telefonen ur handen, ner på gruset, och där var hela skärmen sprucken. Snacka om otur! Och inte nog med att man blir irriterad så är det såna där kostnader man bara inte vill lägga ut. Nåja, jag har nu en ny cykel och telefonen är fixad! Hoppas på en vecka med mindre otur, haha.

Denna hetta som råder utomhus (och inomhus för den delen!) går inte av för hackor alltså. Det är som att medelhavet flyttat hit! Dumt och klaga med andra ord.

Man svettas inte bara konstant i denna värme, utan man tappar också rätt mycket energi. Jag upplever i alla fall inte alls samma kraft och motivation i denna hetta. 

I vilket fall som helst så gäller det att fylla på ordentligt med vätska och försöka ta sig iväg på någon träning ändå, men största tipset från min sida är att göra det enkelt och effektivt. Imorse valde jag därför att köra ett intervall-pass, sedan avslutade jag med lite styrka. Passet tog inte längre än cirka 40 minuter. 

Intervallerna valde jag att lägga upp på följande sätt;

Uppvärmning 3 km i 5.50 min/km-tempo (cirka 17 minuter)

Sedan körde jag 40-20-40-20… och så vidare. Då menar jag att jag sprang snabbt (cirka 15-16 km/h i 40 sekunder för att sedan helt stanna i 20 sekunder). Därefter på’t igen.

10 stycken sådana intervaller fick det bli och jag kan lova er att svetten sprutade! Hela intervallpasset tog inte mer än cirka 27 minuter, så det går att få till riktigt effektiva svettiga träningspass. 

Ett råd är att verkligen se till att värma upp då du ska köra intervaller. Det ger hög belastning på fötter, knän och ben. Jag gjorde själv misstaget i våras att vara lite för kall, det resulterade i en mindre sträckning! 

Kört hårt!

sites/default/files/16BEST_SPAN-tmagArticle.jpg

 

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer