Frossa i vattenmelon!

I sommarvärmen finns det inte många frukter som släcker törsten och stillar suget så bra som vattenmelon. Men, vad innehåller det egentligen och hur nyttigt är det?

Som många andra frukter innehåller vattenmelon också socker. 7,6 gram socker per 100 gram. Vattenmelon består av cirka 91% vatten.

I sommarvärmen finns det inte många frukter som släcker törsten och stillar suget så bra som vattenmelon. Men, vad innehåller det egentligen och hur nyttigt är det?

Som många andra frukter innehåller vattenmelon också socker. 7,6 gram socker per 100 gram. Vattenmelon består av cirka 91% vatten.

Förutom vatten och socker innehåller vattenmelon aminosyror som kroppen omvandlar till Arginin, vilket har positiva effekter på både immunförsvar och hjärta. Den icke-essentiella aminosyran citrullin kan vi också finna i vattenmelon (icke-essentiell betyder att kroppen själv tillverkar aminosyran) och denna aminosyra sägs förbättra prestationsförmågan, uthålligheten och återhämtningen. Förutom detta innehåller vattenmelon flera vitaminer såsom c-vitamin, B6 och B1. Vi kan även finna mineralerna magnesium och kalium i denna goda frukt.

Rent kalorimässigt innehåller heller inte vattenmelon särskilt mycket, äter du cirka 100 g vattenmelon får du i dig cirka 34 kcal.

Finns alltså ingen anledning till att inte frossa i denna goding under varma sommardagar! Ett tips är att mixa den med lite is så det blir en riktigt iskall och läskade ”slush”. Ät/drick och njut!

sites/default/files/1004_vattenmelon.jpg

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer