hälsoglädjen Den Sanna Glädjen

Missa inte denna viktiga mineral!

Magnesium. Hur viktig är den och vad gör den med kroppen?

Nu när värmen kommit som ett brev på posten (och förhoppningsvis håller den i sig!) är det extra viktigt med denna mineral. När man tränar och svettas i denna värme som råder förlorar kroppen mycket av just mineralet magnesium. Magnesium är bland annat en nyckel i kroppens vätskereglering som kyler ned kroppen under träning. Brist på mineralet försämrar inte bara prestationsförmågan utan ökar risken för muskelkramp och träningsvärk. Man riskerar också att tappa orken helt.

Magnesium. Hur viktig är den och vad gör den med kroppen?

Nu när värmen kommit som ett brev på posten (och förhoppningsvis håller den i sig!) är det extra viktigt med denna mineral. När man tränar och svettas i denna värme som råder förlorar kroppen mycket av just mineralet magnesium. Magnesium är bland annat en nyckel i kroppens vätskereglering som kyler ned kroppen under träning. Brist på mineralet försämrar inte bara prestationsförmågan utan ökar risken för muskelkramp och träningsvärk. Man riskerar också att tappa orken helt.

Under sommarhalvåret sägs det att magnesiumintaget bör öka eftersom vi svettas mer.

Livsmedel rika på magnesium: 

– Mandlar

– Pinjenötter

– Havregryn

– Jordnötter 

– Råris

– Bulgur

– Mörk choklad

Förutom denna mineral är det viktigt såklart, att dricka vatten! Så glöm inte att fylla på med vätska mellan varven. 

sites/default/files/Mandel-500x500.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer