hälsoglädjen Den Sanna Glädjen

Vila från träning – hur viktigt egentligen?

Oh, ni vet känslan när man skrivit ett helt inlägg och så försvinner det. Bara att skriva om. 

Att vila från träningen, är det viktigt? Om man känner sig pigg och har mycket energi? Ja, det är viktigt. Jag tillhör den kategorin som är rätt dåligt på att vila från träningen, med andra ord, så lever jag inte alltid som jag lär. Ibland är det svårt när man älskar det man håller på med och tycker att det är roligt. 

Oh, ni vet känslan när man skrivit ett helt inlägg och så försvinner det. Bara att skriva om. 

Att vila från träningen, är det viktigt? Om man känner sig pigg och har mycket energi? Ja, det är viktigt. Jag tillhör den kategorin som är rätt dåligt på att vila från träningen, med andra ord, så lever jag inte alltid som jag lär. Ibland är det svårt när man älskar det man håller på med och tycker att det är roligt. 

Så här funkar det i alla fall. När du tränar så bryts musklerna ned. För att sedan när du vilar, äter mat och sover, reparerar kroppen musklerna och de byggs upp igen. Väldigt enkelt förklarat. Om detta hela tiden är i harmoni, är begreppet överträning ingen risk. Hur märker du att det gått för långt då? Jo, ständig trötthet, dålig energi, svårt att sova, ingen muskelutveckling och uteblivna resultat kan vara tecken på överträning. 

Jag brukar ha som tumregel att vila En dag i veckan, helt från träning. Kanske en promenad på sin höjd för att få röra på sig. Sedan brukar jag, några gånger per år, låta kroppen vila EN VECKA från träningen, för maximal återhätmning. Så, summan av kardemumman är att vila är jätteviktigt för att du ska nå de resultat du vill med träningen.

Frågor på det? Några andra funderingar? 

sites/default/files/rest.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer