Göteborgsvarvet – here I come!

Då var det dags, i år igen. Fjärde året i rad. Efter förra året hade jag bestämt mig för att inte springa i år, kände mig lite less på banan och nej, nu har jag ju gjort det i tre år, tänkte jag, nu får det vara bra. Dags för nya utmaningar! Men, det gick ju sådär med den saken. Fick reda på att 4 tjejer från min klass hade bokat och skulle springa, och såklart vart ju jag sugen igen… Det kunde ju allt ha varit lite roligt att åka ner tillsammans och samtidigt få en liten weekend tillsammans, MED träning inkluderat.

Då var det dags, i år igen. Fjärde året i rad. Efter förra året hade jag bestämt mig för att inte springa i år, kände mig lite less på banan och nej, nu har jag ju gjort det i tre år, tänkte jag, nu får det vara bra. Dags för nya utmaningar! Men, det gick ju sådär med den saken. Fick reda på att 4 tjejer från min klass hade bokat och skulle springa, och såklart vart ju jag sugen igen… Det kunde ju allt ha varit lite roligt att åka ner tillsammans och samtidigt få en liten weekend tillsammans, MED träning inkluderat. Så, någon dag i mitten av april hittade jag en tävling på facebook, där man kunde skicka in en motivering till varför just jag skulle vinna denna plats till årets fullbokade Göteborgsvarv (21 km). Motiveringen höll visst ganska bra, och några dagar senare kom mailet; jag hade vunnit! 

Så, i kväll tar vi vårt pick och pack från huvudstaden och beger oss ner mot västkusten. Just nu är vädret strålande, så jag hoppas verkligen att det håller i sig under helgen. Det får gärna vara lite sådär småkyligt i luften, kring 15 grader. 

Uppladdningen då, hur laddar man upp för en halvmara på bästa sätt? Självklart så har ju löpningen flutit på rätt bra sen förra årets Göteborgsvarv, och det är ju en förutsättning för att “hålla” hela vägen. Har man aldrig sprungit 21 km tidigare skulle jag, utifrån mina egna erfarenheter, rekommendera att “känna på sträckan”, hur långt är 21 km? Vilket tempo kan jag hålla utan att gå in i väggen? Inför detta varv har jag “endast” sprungit 14 km blandat med kortare distanser och intervaller givetvis. Det gäller att träna för det som ska tränas, helt enkelt. Att sätta sig på en spincykel i ett halvår och tro att man ska klara av att springa en halvmara är ingen bra idé. 

Rent allmänt gällande kost och vila denna vecka har jag tänkt såhär:

– Lite mer kolhydrater än vanligt, viktigt att fylla på glykogenlagrena inför ett lopp. Det tar cirka 1,5-2 timmar för glykogenlagrena att tömmas, så det kan behövas påfyllning under loppets gång.

– Tänk på ditt vätskeintag! Ha en vattenflaska med dig och se till att få i dig ordentligt. Tyvärr räcker det inte med att hälla i sig 3 liter vatten på själva tävlingsdagen. 

– Spring bara lättare pass under veckan, för att hålla i gång dina ben.

– Vila 2-3 dagar innan tävlingsdagen. Lyssna på kroppen och känn efter! 

Dags att packa det sista och bege sig västerut! Ses vi i Göteborg?

sites/default/files/IMG_7039_2.JPG

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer