Tre skäl till att du inte lyckas

När livet tacklar dig

När livet tacklar dig

Det finns tre skäl till att du inte lyckas med det du tar dig an. Dessa tre skäl kan applieras på det mesta i ens liv, såsom arbete, träning, fritid och så vidare. Det finns absolut fler hinder i ens framgång men dessa tre anser jag vara av vikt.

1. Instant gratification (omedelbar tillfredsställelse):

Det är precis som det låter; omedelbar tillfredsställelse. Det är denna mystiska kraft som gör att vi hellre tar en bit tårta till för att det är gott, än tar den tårtbiten om 2 veckor när vi är igång med träningen igen. Det behöver inte vara en destruktiv kraft men för många i vardagspusslet så är det en betydande kraft. Man äter snabbmaten runt hörnet från kontoret istället för att gå lite längre bort på gatan för att äta den där fantastiska salladsbaren som är nyttigare och “man har ändå det där nyårslöftet att tänka på” men hamburgaren är “godare”. Det är denna kraft som får oss att hellre se Game of Thrones en regnig oktoberdag än att komma ut i löparspåret. Denna kraft styr oss mer än vi tror, och att bli medveten om sina triggers gör att man lättare kan hantera den. Ett konkret tips är att aldrig ha godis och onyttigheter liggandes i skåpet, för finns det så kommer du vilja äta det.
Det är egentligen en fin mix av Pavlovs hundar och vår behovstrappa det handlar om

2. Inget ansvar.
Du är inte accountable för någon, vilket gör att du kan fuska med dig själv. Man säger ofta att “du kan inte lura dig själv” och det är sant. Men människan är väldigt duktig på att både förlåta och hata sig själv, vilket gör att man ofta finner någon acceptans i att man inte fick “den där uppgiften gjord” eller att man “inte hann hämta ut kemtvätten idag”. Har du en mentor eller en kompis som du har ett ansvar emot, ett ansvar att leverera, då kommer du också leverera. Är det jobbigt komma iväg till gymmet? Skaffa en gymkompis. Är det svårt komma iväg och storhandla? Dra med grannen. Andra sätt är att skriva upp dig på tävlingar, slå vad med vänner eller berätta för vänner på Facebook att du tänker delta i det ena eller andra.

3. Tid.
Du tittar för långt bort i tid. Du tänker på om 2 veckor, om 3 månader, om ett halvår, om ett år. Du skall vakna på morgonen och endast fokusera på “vad kan jag göra bättre idag jämfört med igår?” Jag menar att ditt fokus skall ligga på nästa måltid, inte att du “om 3 månader har tappat 6 kg.” Det skapar onödig stress till ingen nytta, och vips så är man tillbaka på punkt nr 1.
Jag menar inte du skall släppa all planering. Du skall fortfarande göra en plan för ditt mål “långt där borta”. MEN ditt engagemang dagligen skall ligga på just dagen och inte slutmålet. Du skall endast fokusera på vad du kan göra bättre idag, jämfört med igår. Sedan kan du om du behöver och vill, ta fem minuter på söndagen inför den nya veckan och se hur din plan går.

/Andreas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer