Mellanmålet to the rescue

Ärligt talat, hur många av er äter fem gånger per dag?

De flesta av oss äter frukost, lunch och middag. Men förvånansvärt många skippar helt mellanmål, oftast av rent praktiska skäl.De mellanmål man sedan får i sig är någon hamburgare från valfri snabbrestaurang, eller rejäla mängder socker som lydter dig en stund men sedan får dig att krascha.

Ärligt talat, hur många av er äter fem gånger per dag?

De flesta av oss äter frukost, lunch och middag. Men förvånansvärt många skippar helt mellanmål, oftast av rent praktiska skäl.De mellanmål man sedan får i sig är någon hamburgare från valfri snabbrestaurang, eller rejäla mängder socker som lydter dig en stund men sedan får dig att krascha.

Problemet med att skippa mellanmålet är att du tappar energi över dagen, får lättare sockersug och fokus dalar. Du behöver hålla motorn igång.

Många finner sitt mellanmål i de (oftast) hemskt utrustade kylarna på arbetsplatsen från diverse leverantörer. Jag brukar göra en snabbkoll när jag passerar dessa ute hos kunder och andra företag, och förvånansvärt ofta är det stor avsaknad av riktigt nyttiga produkter. Det är överflöd av chokladkakor, chokladbollar, glass, diverse sockriga yoghurts, söta drycker och så vidare. Det är inte ovanligt att närmare 70-80 % av innehållet hade klassats som “dåligt mellanmål”, men människan är praktisk och tager oftast vad den haver.Vi lever inte i ett samhälle där hälsan främjas,tvärtom.

Vad ska man då göra ?

För egen del fungerar jag inte 100% om inte jag får 4-5 mål per dag. Många runt mig har samma känsla, och samma utmaningar. Man har arbete, barn, möten och annat. Livet snurrar på och man får klämma in stressade måltider.

Några tips:

1/ Fibrer och fullkorn. Hitta fullkornsflingor utan socker, eller kakor med högt fullkornsinnehåll.

2/ Genvägar. Låt en del av din frukost följa med till jobbet som mellanmål. En fullkornsostmacka med sockerfri sylt, kanske? Skaffa en snygg praktisk matlåda. Gör du middag eller frukost, se om något av det kan vara en del av ett kommande mellanmål.

3/ Fokusera, ät inte ditt mellanmål medan du gör något annat. Njut av stunden, ta en paus och omfamna stunden.

4/ Nötter – det perfekta mellanmålet. Lätt att transportera, mättande och finns i massor av smakvarianter. Kombinera nötter och frukt för en peerfekt mix som håller dig alert, kanske en näve mandlar tillsammans med en näve vindruvor.

5/ Rutin. Det tar tid få in mellanmålet i dagsplaneringen om du inte haft det förr. Finn ditt sätt att få det fungera och var ihärdig.

Ta kontroll över dagen, genom att se till din kropp har rätt bränsle. Då kommer du märka en skillnad och du kommer börja slappna av.

sites/default/files/mellanmal.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer