Sömnen behövs för hälsan

Man kan ha hur vackra mål som helst. Man ska springa maraton, man skall klättra i berg, man ska gå ner i vikt. Men allt är tusen gånger svårare om man inte får tillräckligt med sömn.

Man kan ha hur vackra mål som helst. Man ska springa maraton, man skall klättra i berg, man ska gå ner i vikt. Men allt är tusen gånger svårare om man inte får tillräckligt med sömn.

Den mesta forskning verkar peka på att sju-åtta timmar sömn är det bästa för gemene man. Absolut finns det dom som kan göra underverk dagligen på mindre (som småbarnsföräldrar), men sju-åtta timmar brukar sägas vara den man bör sikta på.

För min egen del så är sju timmar perfekt för mig. Jag får lagom sömn, vaknar lätt och kommer upp fort. Helt perfekt för mig. Nu får jag sällan det men jag märker en ohygglig skillnad i min egen energi när sonen haft en bra natt eller när han haft en dålig natt.

Hur skall man då göra för att få in bra sömn-rutiner? Några tips:

1/ Skippa det som håller dig vaken
Kaffe, svart te, läsk och energidryck bör du låta bli ca sex timmar innan du ska lägga dig. Är målet att sova vid 23, så är kl 17 den gyllene tidpunkten. Likadant vad gäller sockerstinna bakverk, dom triggar igång kroppen.

2/ Varm skön dusch
Ta en varm skön dusch innan läggdags. Det värmer upp leder, ökar cirkulationen och gör dig redo att slappna av.

3/ Träna
Om du håller ett bra träningsrutin så kommer sömnen med på köpet många gånger, förutsatt att du itne tränar för nära läggdags. Om du tränar kl 19 och samma dagar har svårt sova, se om du kan ändra något som resulterar i bättre sömn.

4/ Läs
Skall du läsa på din platta, behöver den förberedas. Det starka vita ljudet gör att din hjärna går igång, och du får svårare att somna. ladda ner appen Twilight som gör skärmen rödare i tonen, men behagligare och mer avslappnande att läsa. Jag har själv märkt skillnad sedan jag började med Twilight.

5/ Stäng av kroppen
När du ligger i sängen, prova att blunda och fokusera på fötterna. Spänn musklerna och slappna av. Jobba dig uppåt via vader, benen, magen, armarna och nacken.

6/ Våga byt kudde
Det är otroligt viktigt med bra komfort när du sover. Jag hade ont i nacken med ojämna mellanrum under lång tid, tills jag skaffade en fast orotpedisk kudde som stöttar min nacke. Problem solved och sömn i balans.

7/ Gå upp
När klockan ringer, gå upp. Inget snoozande eller fördröjning. Kom igång med dagen så du blir trött och får in din nya rutin.

8/ Håll schemat
Vakna och lägg dig vid samma tidpunkt, varje dag.

Testa och se om det fungerar för dig. Kanske hittar du ett eget sätt som ger dig bättre balans i sömnen.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer