Utmana dig själv – träna tidiga morgonar

Efter vi fick barn har jag haft svårt att få träning att fungera. Det var under lång tid oerhört knepigt att lämna hemmet längre stunder. Inte blev det bättre av att renoveringar skulle utföras två veckor efter födsel, så man var tvungen att helt byta boende och adress under 2 månader.

Problemet för mig låg i att träningen låg på eftermiddagen, vid 17-tiden. Ungefär den tiden jag behövdes allra mest hemma, då matlagning står på tapeten medans en nyfödd baby behöver uppmärksamhet.

Efter vi fick barn har jag haft svårt att få träning att fungera. Det var under lång tid oerhört knepigt att lämna hemmet längre stunder. Inte blev det bättre av att renoveringar skulle utföras två veckor efter födsel, så man var tvungen att helt byta boende och adress under 2 månader.

Problemet för mig låg i att träningen låg på eftermiddagen, vid 17-tiden. Ungefär den tiden jag behövdes allra mest hemma, då matlagning står på tapeten medans en nyfödd baby behöver uppmärksamhet.

Lösningen kom efter vi flyttade till ny lägenhet, efter ca 10 månader. Jag hittade ny klubb att träna på bara runt hörnet, som dessutom hade MORGONTRÄNING! Oh underbara tider!

Nu är det upp till träning tisdag och torsdag kl 06:45 som gäller, och det kan jag säga; att börja dagen med ett stenhårt pass mix (boxning/mma) får verkligen igång blodet och hjärnan.

Kravet? Att du kommer i säng i rimlig tid (största utmaningen). Säkra upp i alla fall sju timmar sömn, så orkar du med det. Går du upp kl 5:30, så ska du sova vid 23 ca. Fortfarande gott om tid på kvällen efter barnet somnat.

Det ÄR inte lätt komma upp på morgonen. Man måste få in rutinen. Ett bra tips är att börja baklänges, och i små steg anpassa alarmet från din vanliga tid. Brukar du gå upp 7, ställ klockan på 6:30 första dagen, och jobba dig därifrån tills du når den tid som passar dig bäst.

Mina egna största utmaningar är just hur mysigt det är att ligga kvar, särskilt när ett litet knyte ligger bredvid och andas så fridfullt och luktar så gott. Jag har fått jobba mycket med att få ordning på morgonen, och det är fortfarande kämpigt trots uppmuntrande post-its med kloka ord och vetenskapen av hur bra det hade varit att komma upp. Man måste jobba med sin diciplin, helt klart.

En någorlunda normal kväll:
Runt 19:00: Gabriel sover
19:30 – ca 21:30: Praktiskt företagande (mail, skapa material etc) eller avslappning, beroende på veckodag
21:30 – 22:00: Planerar dagen efter, sorterar uppgifter.
ca 22:00: Sängdags och läsning
23:00: Sover så gott

Tro mig, det kommer vara värt det.

/
Andreas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer