Funktionell Träning

Utfall-supereffektiv benträning

Hej fina ni!

Utfall är en grym benövning som tränar hela benen och sätesmusklerna. Denna övning har jag nästan alltid har med i både min egen träning och klienters träning.

Utfall tar fint på baksida och framsida lår. Rumpa och mage jobbar också fint i övningen. Övningen är dessutom ganska enkel att utföra och passar både dig som är nybörjare eller dig som tränar på en mer avancerad nivå. 

Ta ett stort steg fram, lyft upp bröstkorgen och spänn bålen.

Del 1-LOVE bomb your spine

Hej fina ni!

Kärleksbomba din ryggrad. Det kan vi göra på många sätt.

Varje dag på mitt arbete, som är gymmet slår det mig att vi alla är påväg någonstans. Mot omklädningsrummet för att hinna med ett pass. Påväg från passet för att hinna duscha, äta, ja för många blir det nog med matlådan i knäet framför datan.

Overhead squat med pinne- gör dig rörligare

Hej fina ni!

När man säger rörlighter tänker många på statisk stretch. Något som är både roligare och effektivare enligt mig och många andra är dynamisk rörlighet. Man går in och ut ur positioner och sträcker i muskler och leder. Att jobba med en pinne brukar vara trevligt.

Här kommer en härlig rörlighetsövning. Toppenövning för att öka rörligheten i axlar, bröst och rygg. Overhead squat med pinne ger dig dessutom fin puls och benträning på köpet.

Träna dig glad!

Hej fina ni!

Jag får ofta frågan hur jag kan vara så glad. Jag känner igen mig och det hör inte till vardagen att jag är deppig eller sur. Men det finns ju såklart undantag. En sak är säker de dagar jag inte hinner träna då är jag stingsligare. Men de dagar jag cyklar till jobbet, eller kör ett lunchpass, eller en löptur på morgonen då håller jag mig på gott humör och sover bättre. Träning är mitt lyckopiller. Känner du igen dig?

Tjejer-bygg muskler

Hej fina ni!

Styrketräning ger dig en mängd olika hälsoeffekter. Tjejer behöver muskelmassa, det gör dig piggare, starkare, uthålligare och gladare. De flesta tjejer jag tränar i mitt yrke som PT gör det inte inför bodybuilding eller någon fitnesstävling utan för att tighta till kroppen, bli nöjdare, kunna springa längre, få en smalare midja, ja helt enkelt bli sitt bästa jag.

Rörlighetsövning-del 2

Hej fina ni!

Rörlighet är toppen för kroppen och behöver inte vara så komplicerat. Denna rotationsövning är toppen för alla som sitter mycket. Ländryggen behöver rotation och mår fint av det. Se till att vara lite varm innan. Promenera eller lägg in 20 knäböj.

Tips! Gör övningen nedan mer utmanande genom att stå på ett ben.

Utförande:

– Spänn rumpan.