Välj rätt superfoods för ditt träningsmål

Välj rätt superfoods för ditt träningsmål

När du tränar är tillskott av superfoods bra för både återhämtning och resultat. Vad du behöver beror på vad du vill uppnå – bättre kondition, smidighet eller större muskler? Här guidar vi dig med några tips ur boken Superfood Boost.

Gröna blad, till exempel spenat och grönkål, är rika på klorofyll vilket ökar syreupptaget. Dessa är därför bra för all slags träning. Vill du åt specifika egenskaper av det du stoppar i dig kan vi rekommendera.

Välj rätt superfoods för ditt träningsmål

– För extra protein: Boosta med hampapulver eller annat vegetabiliskt proteinpulver.

– För extra kolhydrater: Tillsätt extra frukt eller havre/bovete.

– För extra smidighet: Ät mat som gör dina leder mjuka. Två bra exempel är gurkmeja, som innehåller curcumin vilket motverkar stela leder, och kokosolja som smörjer lederna.

– För att bli pigg inför passet: Raw kakaopulver, macapulver eller grönt te.

– För en perfekt återhämtningsdryck: Mixa 1 msk honung, 2 stjälkar blekselleri, 2 msk citronjuice samt kokosvatten eller vatten. Sila av i en trådsil.

Text från boken ”Superfood boost – maxa din hälsa med enkla, snabba mellanmål” av Erica Palmcrants Aziz.

Foto: Bianca Brandon-Cox

Välj rätt superfoods för ditt träningsmål
Skriv ut Pin
Inga betyg än

Välj rätt superfoods för ditt träningsmål

Tag superfood, superfoods, superlivsmedel
Specialkost Vegetariskt
KCAL/Portion 0-199
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Receptbetyg