Trött och stressad? Så får du ny energi i vardagen

Trött och stressad? Så får du ny energi i vardagen

Såhär i slutet av våren förväntas vi må som allra bäst, men faktum är att många känner sig stressade. Det är mycket som ska klaras av på jobbet eller i skolan inför semestern, sommaren ska planeras, formen ska vara på topp, det är avslutningsfester och deadlines. Men då är det ÄNNU viktigare att ta hand om dig själv. Här listar Lisa 7 av sina bästa tips för att få ny energi och må bra i din vardag.

7 sätt att få ny energi:

1. Aktivera kroppen. Kroppen är gjord för rörelse, och det är vida känt att träning frigör lyckohormoner som får oss att må bättre. Lyft tungt, spurta intervaller, lek med barnen, dra några längder i simhallen, utmana kompisarna på en fotbollsmatch…,

2. Se över din vardag. Trivs du i din vardag? Vad gillar du och vad vill du förändra? Kanske vill du egentligen byta jobb, resa mer eller mindre, eller uppta en gammal hobby? Sträva efter att skapa en livssituation du inte vill ta semester från.

3. Umgås med flocken. Människan är ett flockdjur som mår bra av att känna fysisk såväl som psykisk närhet till andra individer. Var därför noga med att krama dina nära och kära, boka in regelbundna dejter med din partner eller kompisgänget, eller varför inte ta en fika med en gammal vän?

4. Unna dig en egendag. Lika viktigt som att umgås med flocken är det att prioritera egentiden, då du får fokusera på dig själv, reflektera över hur du mår och bara finnas till. Egentiden är ett perfekt tillfälle att unna dig lite extra lyx, så som en spabehandling eller en middag på favoritrestaurangen.

5. Vardagslyxa mera. Varför spara det bästa till enstaka tillfällen när du istället kan sätta guldkant på vardagen? Använd dina dyraste lakan, servera tisdagsmiddagen på finporslinet eller passa på att inta frukosten utomhus när vädret tillåter. Små medel som förgyller vardagen!

6. Sätt upp små mål. Det är något oerhört tillfredsställande med att uppnå ett mål man satt upp. Sätt därför upp ett eller flera mindre mål, så att du har något att sträva efter samtidigt som det inte ska kännas alltför svårt. Ge dig själv en klapp på axeln när du nått fram!

7. Var snäll mot dig själv. Många ser på sig själva med ogillande ögon, och självkritiken kanske rent utav blir till hat. Försök att istället behandla dig själv som om du vore din bästa kompis; ge dig själv en komplimang när du ser dig i spegeln, var nöjd med ditt hårda arbete istället för att bara se förbättringsområden och kom ihåg hur fantastisk du är.

Observera att om du mår riktigt dåligt och lider av en faktisk depression vill jag rekommendera dig att söka professionell hjälp hos en psykolog/terapeut/läkare.

Text: Lisa Johansson. Följ gärna hennes inspirerande blogg här hos SportHälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras