Träning för dig som varit utbränd – PT-Fia guidar dig

Utbränd

Vi har pratat med hälsoprofilen Sofia Ståhl, eller PT-Fia som hon länge varit känd som. För sex år sedan blev Sofia sjukskriven för utbrändhet och i dag pratar om öppet om utmattning för att hjälpa andra. I intervjun berättar Sofia om hur hon blev utbränd och guidar dig i relationen utbrändhet och träning och hur du på bästa sätt kommer tillbaka.

Sofias situation eskalerade under flera år och tillslut blev hon utbränd. Många faktorer spelade in och i en kombination av dålig självkänsla, ett trauma, långa perioder av alldeles för hög belastning, ingen återhämtning och oförmågan att lyssna på kroppens signaler tog det tillslut stopp. Hon blev sjukskriven för snart 6 år sedan, vid midsommar 2012. Men hon blev nog egentligen sjuk redan ett halvår tidigare.

– Tillslut gick jag sönder. Vilket inte var så konstigt eftersom jag långsamt brutit ner mig själv under så många år, säger Sofia Ståhl.

Att träna under tiden som utbränd är inte alltid tänka på. Att ta sig upp för trapporna eller ens schamponera håret kan vara ett tillräckligt projekt för en utbränd hjärna. Träning gör dig gott, men det får absolut inte bli ett stressmoment och behöver inte betyda ett pass på gymmet.

Tre saker som är extremt viktiga när du som utbränd ska börja träna igen:

      1. Omvärdera vad du anser är träning och utgå från din nuvarande situation. För en utmattad person kan ett träningspass vara att ta sig in till duschen, tvätta håret och göra sig klar. Eller att ta sig ur lägenheten för att sitta på tre olika bänkar runt kvarteret och ta trappen två våningar upp till lägenheten igen.

      2. Bestäm inget innan. Utgå från här och nu. Hur mår du och din kropp idag? Vad ger energi och när tar träningen/aktiviteten för mycket energi? Se det lika mycket som ett tillfälle att kommunicera med din kropp och försöka lista ut vad den behöver för dagen. Dagsformen för en utmattad kan vara på ungefär hundrafyrtio olika sätt. Pressa aldrig på. Det kan leda till skador och bakslag.

      3. Överdriv återhämtningen till en början. Har du gjort något som du liknar vid träning eller helt enkelt ökat din aktivitetsnivå: Lägg in mer än tre gånger så lång vila. Och öka fruktansvärt långsamt. Vila mycket mer än du aktiverar dig den första tiden. Sedan mycket mer, mer, lika mycket och så vidare.

Och en sista sak: När du känner dig så pass redo att du tror att kroppen skulle må bra av ”vanlig” träning. Ställ då in siktet på REHAB och anlita någon som kan hjälpa dig med detta. Förslagsvis en kompetent personlig tränare, sjukgymnast eller naprapat med erfarenhet av utmattade personer. Det här är nästan det allra viktigaste när vi pratar om träning efter utmattning: Rehab! Har  du vart sjukskriven i 1 år. Då vill jag påstå att du behöver tänka rehab minst lika länge.

”Rehab är bland det viktigaste när vi pratar om träning efter utmattning”

Läs PT-Fias blogg här för fler sunda råd och inspiration inför din träning, hälsa och livet.

utbränd

Text: Alice Kleiva

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras