Starkare core tillsammans – 4 parövningar med dynamaxboll

parövningar dynamaxboll

Tillsammans är vi starkare, vilket även gäller vid träning av våra coremuskler. Här visar vi fyra effektiva parövningar med en dynamaxboll att köra med en vän.

Att träna tillsammans kan både öka din motivation, göra träningen extra rolig och effektiv. Här visar Milomir Stevanovic och Gianna Troyse från bloggen Workout Knockout fyra parövningar med dynamaxboll. Dra med en kompis till gymmet och prova!

4 parövningar med dynamaxboll

parövningar

1: Situp med bollpassning till partner

Så här gör ni:

  1. Sitt mitt emot varandra och häkta i era fötter i varandras smalben för att få lite extra stöd.
  2. Båda går ner i en situp och den som håller i bollen för den bakom huvudet och duttar bollen i golvet.
  3. Kom sedan upp till sittandes igen och lämna över bollen till din partner som upprapar samma sak.

Upplägg: Gör 20 st totalt så båda gör 10 st med boll.

parövningar

2: Cirkeln med boll

Så här gör ni:

  1. Sitt på golvet men ryggarna mot varandra och benen lätt böjda.
  2. Ta en boll och rotera den i en cirkel runt er båda genom att passa över bollen till din partner över vänster sida och ta emot den igen över höger sida.

Upplägg: Gör 10 rotationer åt höger och 10 rotationer åt vänster.

parövningar

3: Passa boll

Så här gör ni:

  1. Stå med ett avstånd från varandra. Avståndet beror på hur långt du kan kasta bollen så anpassa efter det.
  2. Stå stadigt och passa bollen till din partner genom att föra bollen från din sida av bålen och kasta den med en arm.
  3. Partner tar emot bollen med båda händer och placerar bollen på ena sidan av bålen och stöter tillbaka bollen igen.

Upplägg: Kasta bollen 40 gånger totalt mellan er, använd varannan sida.

parövningar

4: Passa boll från plankan.

Så här gör ni:

  1. Stå i en planka med händer och fötter på golvet mittemot varandra.
  2. Partnern som börjar med bollen passar den framåt och den andre tar emot och rullar iväg bollen igen.
  3. Rulla iväg bollen med varannan hand.

Upplägg: Rulla bollen 40 gånger totalt mellan er, använd varannan hand.

Har ni ingen dynamaxboll funkar även en medicinboll, basketboll eller fotboll för dessa parövningar. Ha så roligt!

Övningar: Milomir Stevanovic och Gianna Troyse. Mer inspiration från dem hittar du på bloggen Workout Knockout.

Text och foto: Anna Lissjanis

1 kommentar

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras