Squat challenge – dag 19. Squats med bålfokus

Squat challenge – dag 19. Squats med bålfokus

Starka ben är viktigt, men stark bål är minst lika viktigt. Dag 19 på SportHälsas Squat Challenge är därför en övning som ger dig båda två. Testa och upplev effekten!

Självfallet är det högst prioritet på benen i vår Squat Challenge, men bålen ska inte förbises för det. Vanliga squats är i sig en bra bålövning, men det går att lägga ännu mer fokus på bålen än vad du får där. Denna övning är svårare än vad många tror och den är primärt tänkt att belasta bålen mest. För benen kommer den inte vara supertung för alla men självklart tränas även ben och rumpa.

Uförande: Fäst någon form av bälte (finns på de flesta gym) i kabelhissen strax under midjehöjd. Kliv ifrån cirka en meter och hitta stabiliteten. Bältet som är kopplat till kabelhissen med vikter kommer ”vilja” dra dig åt sidan och detta ska du motverka. Du ska utför vanliga squats och utan att tekniken ser annorlunda ut än vanligt. Det här kräver att du inte har för tung belastning utan väljer en vikt som du klarar att hålla emot på ett bra sätt. Utför övningen långsamt i början så du banar in den nya varianten och försök som alltid att komma så djupt du kan i dina squats.

Dagens Squat challenge: Gör 10 x 4 squats med bålfokus. Vila cirka 60 sekunder mellan seten. Välj en vikt så de sista 2-3 repetitionerna är riktigt jobbiga. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.   

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:
Squat Challenge dag 18
Squat Challenge dag 17
Squat Challenge dag 16
Squat Challenge dag 15
Squat Challenge dag 14

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.