Parträningspass med Pischa - 6 kroppsviktsövningar med kompis

Parträningspass med Pischa

Kombinera det bästa av världar av lekfull och effektiv träning utomhus med tid ihop med en vän. Här visar Pischa Strindstedt, årets PT 2016 och nybliven ägare av träningsstudio i Stockholm, sex roliga övningar att köra tillsammans i sommar där de enda redskap ni behöver är era egna kroppar.

1. PLANKA PÅ PLANKA

En utmanande planka där vi använder varandra både som stöd men också motstånd.

• Placera kroppen i en push-up-position.

• Sätt därefter upp benen på varandras skulderblad.

• Stå 30 sekunder och byt sen position. Upprepa 3 gånger var.

2. DIPS PÅ ”BORDET”

Här står en person i positionen ”bordet” och den andra personen placerar sina händer på den andres knä.

• Lägg vikten på armarna.

• För dig som gör dips blir övningen tyngre med raka ben och lättare om du placerar fötterna närmare rumpan.

• Jobba djupt ner och upp i dips genom att böja armarna så att armbågarna pekar bakåt.

• Gör 10 dips och byt sedan plats med varandra. Upprepa 3 gånger var.

3. PUSHUP PÅ PUSHUP

• Placera en av er på backen med skuldror och axlar stabilt nedtryckta i golvet.

• Person nummer två placerar sig i en plank position genom att stödja på liggande personens händer.

• Backa bak med benen så långt som känns stabilt och starkt, utför en pushup.

• Gör 10 push-ups var. Upprepa 3 gånger var.

4. BUDDY SQUAT

• Ta ett starkt grepp under din kompis knäveck.

• Böj på benen i en squat och lyft.

• Upprepa 10 stycken squats innan ni byts av.

5. FYRKANTEN

• Börja med en dubbelplanka med ansiktet bort från varandra.

• Personen överst håller antingen i sin kompis anklar alternativt i backen, det som känns bäst och tryggast.

• Sedan sätter sig personen underst upp med raka armar och personen överst fäller i höften till ett halvt handstående.

• Gör 10 gånger var. Upprepa 3 gånger.

6. RUMPFLYTTEN

• Ligg sida vid sida med rumporna bredvid varandra och ansiktet pekandes åt olika håll.

• Koppla ihop händerna under låren och förflytta era kroppar till varandras motsatta sida genom ett höftlyft med raka ben.

• Inga fötter i backen.

• Jobba 5 gånger åt varje håll x 3.

Bra jobbat! Och för fler förslag på träningsprogram som passar så här i sommartider hittar du ett styrketräningsprogram med egen kroppsvikt här, förslag på 6 övningar du kan göra på en bänk härett pass med TRX/anna suspension trainer här, förra veckan ett med 11 övningar med gummiband och här ett där du bara behöver en hantel.

Pischa Strindstedt

Ålder: 31 år

Bor: Stockholm

Jobbar som: Personlig tränare och driver sitt egna koncept Wörkout med både gruppträning och träningsresor.

Aktuell med: Öppnar egen studio, Wörkout the studio, i augusti. Utsedd till Årets PT 2016 på Guldhjärtat.

Blogg: pischas.se

Instagram: @pischas

 

Foton: Oscar Jettman

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras