Konstant godissugen? Det här vill din kropp egentligen ha..

godissugen

Går du runt och är konstant godissugen? Då är det ofta något helt annat än godis kroppen saknar.

Vi misstolkar ofta kroppens signaler när vi känner ett sug. I de flesta fall har vi istället ett underskott av något näringsämne, en syra eller mineral. Ett av våra vanligaste sug är det efter choklad, men läs om vad kroppen saknar egentligen.

När du är sugen på…

…choklad

Behöver egentligen: Magnesium
Funktion: Lugnande effekt på vårt humör och kan motverka ångest.
Finns i: Mörka bladgrönsaker, nötter, frön, fisk, bönor, fullkorn, avokado, yoghurt, bananer och mörk choklad.

…sött godis

Behöver egentligen: Mineralet krom
Funktion:  Behövs för omsättningen av blodsocker och hjälper till att balansera insulinnivåerna och håller eftermiddagens sockerbehov i schack.
Finns i: Broccoli, gröna ärtor och vindruvor.

…salt

Behöver egentligen: Natrium
Funktion: Reglerar vätskebalansen i kroppen, balanserar blodtrycket och motverkar värmeslag och uttorkning.
Finns i: Torkad ansjovis, selleri, och morötter.

…kolhydrater

Behöver egentligen: Aminosyran tryptofan (om du inte äter kolhydratfattig diet, för då kan suget stämma och potatis, frukt, bröd, gryn m.m. vara behovet).
Funktion: Behövs för att bilda serotonin – ett hormon som reglerar kroppens tarmrörelser och ger mättnadssignaler till hjärnan.
Finns i: Kalkon, ägg, bananer eller valnötter.

…kött

Behöver egentligen: Järn
Funktion: Hjälper till att transportera syre i blodet.
Finns i: Linser, spenat, rödbetor och pumpafrön.

Text: Alice Kleiva

1 kommentar
  1. Tack för tipsen, nu förstår jag varför jag inte längre är så sugen på choklad eftersom jag äter magnesium ihop med kalcium idag.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras