5 knep hur du kan hålla igång träningen under sommaren

hålla igång träningen

Tycker du det är svårt att hålla igång träningen under sommaren? Här ger bloggaren Sofia Artursson dig sina 5 bästa knep som kan hjälpa dig.

Under semestern kan det vara svårt att vara motiverad till att hålla igång träningen. Det kan vara lätt att fastna i hängmattan, på middagsbjudningen eller badstranden. Samtidigt är ju sommaren den perfekta tiden att faktiskt träna då man ofta har mer tid än jämfört med resten av året. Här ger Sofia Artursson, bloggare och f.d. elittennisspelare, dig sina bästa tips för att hålla igång träningen under sommaren och fortsätta vara motiverad, trots att det ofta finns många andra frestelser.

5 knep hur du kan hålla igång träningen under sommaren

1. Välj ett aktivt semestermål

Ett bra sätt att få in träningen naturligt under sommaren är att låta aktiviteten styra semestermålet. Sommaren är ett ypperligt tillfälle för att se vackra sommarsverige och exempelvis vandra, åka på träningsläger, segla, gå en paddlingskurs eller varför inte cykla? Att därför låta aktiviteten styra semestermålet är ultimat för den som både vill ut och resa och se något nytt – men samtidigt även hålla igång kroppen.

2. Promenera eller spring och lyssna på årets sommarprat

Tycker du att det är tråkigt att promenera och springa? Då är ett bra tips är att ta med sig något bra i hörlurarna. Varför exempelvis inte sätta på Sommar i P1? Att kombinera promenaden med ett sommarprat eller upplyftande musik är perfekt för den som annars tycker det är svårt att ta sig ut – dessutom får du en ultimat sommarkänsla.

3. Skaffa dig ett träningsmål

Ett träningsmål håller motivationen på topp under sommaren. Boka in ett löplopp till hösten, ha som mål att klara fler armhävningar eller utvecklas in i någon ny sport. Många löplopp ligger faktiskt i slutet av sommaren och även andra idrottsevent. Att därför anmäla sig till lopp som Lidingöloppet eller Köpenhamns halvmarathon kan vara riktigt roliga och motiverande mål som får en att ta sig ut på några extra träningspass under sommaren – även om loppen i år kanske blir virtuella.

behålla träningsmotivationen

4. Ta del av gratisaktiviteter

En stor skillnad mellan vinter och sommar är att under vintern kan det ofta vara dyrt att hålla igång träningen då det kräver att man i de flesta fallen är inomhus. Under sommaren är dock förhållandena helt annorlunda. Sommarsverige bjuder in till massor av träningsaktiviteter som är alldeles gratis. Tycker du om att spela tennis, volleyboll, eller kanske gymma? Runt om i hela Sverige finns det flera tennisbanor, volleybollplaner och utegym som man kan ta del av alldeles gratis. Du kan exempelvis se en lista på gratis tennisbanor i Malmö här, volleybollplaner i Stockholm här och alla Sveriges utegym här

5. Sänk kraven och släpp den traditionella bilden träning

Som motionär är det allra viktigaste ATT du rör på sig. Hur det sker, har en mindre betydelse. Det är därför viktigt att släppa den traditionella bilden av vad träning är. Att leka med barnen, plocka svamp eller ta cykeln istället för bilen till butiken kan gott räcka som träning. Sommaren är trots allt en tid för att vila kroppen och hämta energi –att därför inte ha massa måsten är viktigt. Att du därför även unnar dig god mat och kanske ett snacks efter träning är viktigt för att orka hålla igång året och ladda batterierna för den stundande hösten.

Önskar dig massor av härlig sommarträning!

Text: Sofia Artursson, bloggare, kommunikatör och f.d. elittennisspelare med ett brinnande träningsintresse.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras