11 enkla tips för en hälsosammare vardag

11 enkla tips för en hälsosammare vardag

Att vilja förbättra sin hälsa är en sak, att veta hur man ska göra är en annan. ”Många tror att de äter bra mat men egentligen är den näringsfattig”, säger näringsrådgivaren Susanne Barkvik som ger elva enkla tips för en hälsosammare vardag.

Stress, övervikt, trötthet och migrän är något många lever med dagligen – men som skulle kunna åtgärdas med bättre kostvanor. Första steget till att må bättre är att lära sig mer om hur kroppen fungerar och vad vi själva kan göra för att må så bra som möjligt. Problemet är bara att det ofta är lättare sagt än gjort. 

– Många som vill förändra sin livsstil vet inte var de ska börja. Kosten är en faktor som har stor påverkan på vår hälsa. Äta är något vi gör varje dag men för många är det svårt att veta hur man ska äta. Vad är egentligen bra mat? Många tror att de äter bra mat men egentligen är den näringsfattig och innehåller mycket socker. I dag är vi stressade, vi hinner inte stanna upp och reflektera över hur maten vi stoppar i oss påverkar vår kropp, säger Susanne Barkvik, näringsrådgivare på Digitalhälsan.

”Alla är olika”
Som näringsrådgivare möter Susanne många som vill ha hjälp med kosten för att förbättra sin hälsa. Vissa vill gå ner i vikt, andra vill bli av med krämpor och många tränar hårt men får inte de resultat de önskar.

– Det finns ingen mall som passar alla. Det är lätt att haka på trender och jämföra sig med andra, men vi är alla olika och alla mår inte bra av en viss typ av kost. Vissa mår bra av att dra ner på laktos, andra inte. Gemensamt däremot är att alla behöver fylla på med näring i form av rätt kolhydrater, protein och fett. Jag hjälper till att vägleda och tittar på olika perspektiv. Hur man äter i dag, var man befinner sig i livet, vad man vill förändra och varför. Tänk på hur noga du är att besikta din bil varje år, se till att du besiktar din kropp lika noggrant. Som vi alla vet kan vi ju få körförbud på bilen om vi inte kommer och besiktar den i tid och vi får återbesök då något behöver fixas till. Likt bilen behöver vi kontrollera vår kropp och förebygga nödbromsningar, för det blir så dyrt att reparera när det väl har gått för långt.


Susanne tipsar – 11 knep för en frisk och pigg vardag:

1. Planera och ligg steget före. Se till att du alltid har en plan B när det gäller din kost. Om du vet att det ofta kommer något emellan, se till att ha exempelvis en banan i väskan.

2. Se till att kroppen och alla celler får tillräckligt med syre, vatten och näring för att kunna producera energi, koldioxid och slaggämnen.

3. Kolhydrater kan jämföras med torr brasved. Tanka kroppen med långsamma kolhydrater för att hålla ”brasan brinnande”. Med långsamma kolhydrater kommer glukoshalten att stiga långsamt. Insulinet kommer inte att slå på i samma fart och mängd och du kommer att behålla ditt blodsocker på en jämn nivå under en längre tid. Du kommer även att känna dig mättare.

4. Protein kan jämföras med sur granved. Tanka med rätt sorts protein såsom kött, fisk ägg och mejerier.

5. Fett kan jämföras som blöt tallved. Tanka med rätt sorts fett som mättat och fleromättat fett. Brinner kolhydraterna brinner också fettet.

6. Se till att hålla ditt blodsocker på en stabil nivå hela dagen. Det gör du genom att äta regelbundet såsom frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ett mellanmål på kvällen.

7. Lyssna på kroppens varningssignaler. Var uppmärksam på huvudvärk, trötthet, dålig koncentration, dålig sömn, sänkt immunförsvar, magproblem, allergi eller eksem. Det är kroppens ”varningslampa”.

8. Tillför syre genom att träna. Gör vi det regelbundet brinner brasan ännu bättre. Se till att tillföra mat innan och efter träning, annars kan träningen skada mer än den gör nytta. Kolhydrater lagras i musklerna, se till fylla på med kolhydrater direkt efter ett pass.

9. Undvik stress. För mycket stress leder till sämre matsmältning.

10. Se till att sova tillräckligt.

11. Glöm inte att dricka vatten. Vätskeförlust påverkar prestationsförmågan. En vätskeförlust på bara två procent av kroppsvikten kan sänka prestationsförmågan med upp till 20 procent. Att dricka vatten utan socker är det bästa sättet att återställa vätskebalansen på eftersom det tas upp direkt i kroppen.

Vill du förbättra din hälsa och dina kostvanor? Just nu kan du boka en kostnadsfri konsultation med Susanne Barkvik på Digitalhälsan. Läs mer här.


Text: Redaktionen

3 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras