Melllanmål till sportlovslediga.

När jag gick i mataffären på eftermiddagen kom jag på att det är sportlovsvecka i Stockholm denna vecka. Det slog mig när jag såg ett berg av Hönökaka och staplar av Risifrutti. Det är typisk matsäcks- eller mellanmålsmat för barn/ungdomar. Jag försökte läsa på innehållsförteckningen vad Risifrutti innehöll men jag hade glömt mina glasögon hemma och texten var alldeles för liten, för de flesta tror jag, att läsa. 

Organic Food Bar

 Idag finns det verkligen en hel uppsjö av olika bars på marknaden och jag tror att hälften vore nog. Det finns bra bars och det finns de som är mindre bra. Med midre bra menar jag att det är som att äta godis ungefär. Det är för mycket socker och andra onödiga ämnen tillsatt.

 Något som jag tycker är viktigt, förutom innehållet, är konsistensen. En del är så hårda att man blir trött i käkarna av att tugga dem. Inget för mig. 

CrossFit WOD

Tips på en rolig crossfit wod jag gjorde för några dagar sen, riktigt bra och effektivt för hela kroppen!

AMRAP 10 minuter (As many rounds as possible)
1 marklyft
1 frivändning
1 front squat
1 axelpress

5 box jumps varje gång stången sätts ner i marken. (Finns det ingen låda att hoppa på i ditt gym kan du exempelvis köra 5 burpees i stället).

Halloumisallad

Nu är det dags för mig att börja äta mer vegetarisk mat. Tidigare har jag ätit en del rött kött, men nu blir det till att begränsa mitt intag. Både för hälsan och miljöns skull. En favorit som är riktigt mättande och färgglad måltid är halloumisallad med avokado, rostade solrosfrön och pumpakärnor. Enkelt och gott! Dessutom är halloumi riktigt nyttigt, mer om osten kan du läsa här!

Sanningen kring aspartam

Hur många gånger får man inte höra “Åh, är det aspartam i? Nej, då tänker jag inte äta/dricka det”. Jag tänkte klargöra vad aspartam är och att det inte finns någon forskning som bevisar att det medför en hälsorisk.

Nyttigare (tv) snacks.

När melodifestivalen drar över landet vill alla butiker gärna dra nytta av det och mycket av reklamen handlar om vad vi ska äta i tvsoffan på lördagkvällarna. Tyvärr är det inte den bästa snackset som det görs reklam för av de stora matkjedjorna. Stora petflaskor med läsk och enorma chipspåsar behöver oftast ingen reklam, de säljer tyvärr ändå.

Därför tänkte jag ge ett tips på ett betydligt nyttigare snacks som går lätt och snabbt att göra.

 

Sötpotatispommes med avocadoröra: 2 pers

Hemgjord “glass”

Jag har skrivit i tidigare inlägg om hur man kan använda bananer som ingen längre vill äta och som de flesta skulle ha kastat eller komposterat. Använd dem istället.

Skala och skiva i bitar och frys in dem. Sedan är det bara att ta fram och göra nyttig “glass” eller en smoothie. Lovar att ni kan få barnen att äta det här. Bara nyttig frukt/bär utan tillsatser (välj eko/Krav-märkt).

Backstage med Katrin Zytomierska

Nästa nummer av SportHälsa kommer att prydas av Katrin Zytomierska. I intervjun berättar Katrin bland annat hur hon gick ner 35 kilo i vikt, missa inte! Tills dess bjuder vi på några backstagebilder från fotograferingen.

sites/default/files/_G9F4989.jpg