Frukostar

Jag älskar frukostar. Dagens viktigaste mål som lägger grunden för hur du äter resten av dagen. Hoppa inte över frukosten i tron om att du ska gå ner i vikt. Det har faktiskt motsatt effekt eftersom hunger och sötsug slår till med full kraft senare på förmiddagen och som gör det svårt att motstå alla eventuella frestelser och onyttigheter.

Varför denna rädsla för att få muskler?

Jag stöter ofta på tjejer som är livrädda för att få synliga muskler. Kommentaren brukar ofta vara “Nej, jag kör ingen styrketräning för att jag vill inte bli biffig”. Okej, tjejer, hör upp här… Bara för att du styrketränar en eller två gånger i veckan kommer du inte se ut som Arnold Schwarzenegger, jag lovar! Allting handlar om hur du lägger upp din styrketräning, för den är minst lika viktig som konditionsträningen. Den är till exempel viktig för att du ska klara av vardagens bestyr utan att skada dig.

Härliga juli.

Oj vilket fantastiskt väder vi har. Värme och sol och så förstås en tropisk storm som drog in över oss i går. Halva Stockholm svämmade över.

Jag och min man har varit på sjön i en vecka och njutit av det underbara vädret och det är inte ofta som det är 21 grader i vattnet så långt ut som vi var. Bl.a vid Svenska Högarna, fredlarna och Gillöga. Nu kunde vi verkligen ligga i och bada utan att frysa.

Löparhetta!

Oh, måste berätta för er vilken otur jag haft veckan som varit! I tisdags morse skulle jag cykla iväg till gymmet och upptäcker att cykeln är stulen, motivationen som bortblåst för att gymma, men tog mig iväg ändå. Sen i helgen när jag är ledig, påväg ner till stranden, ska ta upp telefonen ur väskan för att ringa våra vänner som ligger någonstans på stranden, glider telefonen ur handen, ner på gruset, och där var hela skärmen sprucken. Snacka om otur! Och inte nog med att man blir irriterad så är det såna där kostnader man bara inte vill lägga ut.

Glutenfria scones!

Här om dagen provade jag ett glutenfritt alternativ på scones. Hade kvar en påse mandelmjöl som jag tänkte att jag skulle använda. Resultatet vart faktiskt riktigt bra! 

I mina scones hade jag:

– 1,5 dl mandelmjöl

– 1 msk fiberhusk

– 0,5 msk bakpulver

– En halv burk naturell keso (125 g)

– 2 ägg

– 1 msk hela linfrön

Att jobba när vädret är som bäst…

Ja, visst är det motigt att behöva vara inomhus? Titta upp mot den klarblåa himeln och den strålade solen som säkert gassar de bleka (eller väldigt bruna eftersom vädret varit så fint så länge) kropparna på stranden? Äta den där goda salladen på stranden, spana in folk och äta glass? Visst är det motigt?

Frossa i vattenmelon!

I sommarvärmen finns det inte många frukter som släcker törsten och stillar suget så bra som vattenmelon. Men, vad innehåller det egentligen och hur nyttigt är det?

Som många andra frukter innehåller vattenmelon också socker. 7,6 gram socker per 100 gram. Vattenmelon består av cirka 91% vatten.

Sommarmorgon.

Vilken härlig morgon. Jag älskar verkligen sommarmorgnar med en härlig frukost vid poolen, fågelkvitter, stillhet och lugn.

I morse gjorde jag en favorit som går snabbt att göra och innehåller bra kolhydrater(långsamma) från fiberhavregryn. Jag blandar 1 dl ekologiska havregryn med ca 2 msk chiafrön och häller över lite havremjölk. Låter det stå en stund sedan lägger jag på mina favoriter för säsongen. I dag blev det hallon, svarta och röda vinbär. 

Aktiv vila!

God morgon tänkte jag säga, en aning förvirrad rent tidsmässigt känner jag, haha. God eftermiddag snarare!