Lite nyttiga, enkla och väldigt goda tips till helgen.

Oj, vad tiden går fort. Det är redan Valborg och snart 1.a maj.  Jag älskar den här årstiden då träden börjar slå ut och det blommar överallt. Välkommen härliga maj månad :)

Nytt nummer ute av SportHälsa i dag

I dag kom ett nytt nummer av SportHälsa ut i Dagens Nyheter (Sthlms upplagan). Det är alltid lika roligt och spännande att få bläddra i tidningen. I detta nummer bjuder vi på en hel del löparglädje. Vi har testat ett gäng av vårens nya löparskor, listat kommande löparlopp i Sverige, plockat ihop smarta löparprylar och dessutom visar vår träningsbloggare Malin grymma styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare.

Varför jag väljer ekologiskt.

Ibland får jag frågan varför jag äter så mycket ekologiska produkter och om det verkligen är så rena som de säger sig vara. När jag läste en artikel i dag på SvD’s nätbilaga blev jag först väldigt arg och ledsen över att det är så mycket rester av olika bekämpningsmedel kvar i frukt, och oftast grönsaker också. Sedan blev jag glad för det bevisar att det är bättre att äta ekologiska produkter, ivarje fall om du vill slippa en cocktail av olika farliga bekämpningsmedel. Jag hoppas verkligen att de flesta börjar förstå vikten av att välja KRAV-märkt eller ekologisk mat.

Recept på proteinrika och goda tonfiskbullar

Jag tycker tonfisk är gott. Äter det ofta. De flesta av oss vet att en burk tonfisk i vatten är en bra proteinkälla och väldigt fettsnålt.  Alltså vad vi bör äta. Problemet för mig har varit att hitta goda varianter på tonfisk rätter. Oftast öppnar jag en burk, häller bort vattnet, lägger upp ung. halva burken på tallriken och sedan på med ett gäng grönsaker.

Ett besök på Herman’s vegetariska restaurang.

Vilken fantastisk dag det har varit i dag. Jag och min äldsta dotter hade bestämt att vi skulle äta lunch på Herman’s vegetariska restaurang som ligger på Fjällgatan i Stockholm. De personer som säger att vegetarisk mat är tråkigt och smaklöst bör absolut göra ett besök på Herman’s för de bevisar verligen motsatsen. Underbart vacker buffé som är både vällagad och fantastiskt god med massor av spännande smaker. Dessutom försöker de använda så mycket KRAV-märkt och ekologisk mat som möjligt.

Min dag

Jag börjar alltid min dag med att göra en grön “drink” gjord på ekologisk bladspenat, ekologisk spirulina, ekologisk hampaprotein och lite kosttillskott. Kör allt i en mixer med havremjölk och vatten. I går hittade jag ekologisk grönkål i en hälsokostbutik som heter “Eat” och ligger på Tegnérgatan 3 i Stockholm. Så i morse blandade jag i lite grönkål med mina vanliga ingredienser och dessutom hade jag i lite pressad citron. Det känns som en bra start och det ger mig verkligen massor av energi. Dessutom äter jag lite annat också.

Broccoli-en riktigt nyttig grönsak

Jag måste erkänna att jag inte alltid har tyckt om broccoli, men i dag äter jag den till nästan varje måltid. Kanske för att jag vet hur otroligt nyttig den vackra grönsaken är. För visst är det lättare att äta något som kanske inte smakar jättegott men som gör så mycket gott för kroppen.

Avocado- en riktig superfrukt

Jag fullkomligt älskar avocado. Skulle kunna äta det till allt. Och visst är avocado inte bara väldigt gott, utan även nyttigt. Den är sprängfylld med nyttiga fetter och till största delen är det enkelomättade fetter som har en förmåga att sänka det dåliga kolesterolet(LDL) och höja det goda(HDL). Acocado innehåller också vitaminer, mineraler, lösliga fibrer och antioxidanter. Dessutom något som heter oljesyra som är antiinflammatoriskt.

Gör det inte så svårt.

Hoppas ni har haft det skönt och soligt i påsk. Fantastiskt väder, tycker jag i alla fall, som lyckligtvis inte lider av några allergier som tyvärr ganska många gör. Jag tycker synd om alla som måste hålla sig inomhus den här härliga årstiden. 

Blev det lite för mycket av det goda i påsk? Som jag skrev i ett tidigare inlägg äter vi otroliga 6000 ton godis över påsken och visst är det lätt att känna sig lite lätt “jäst” efter en helg med “extra allt”. Då är det skönt att ta några dagar med väldigt lätta måltider och gärna lite extra träning också.